Klanten van KPN en XS4ALL hebben sinds vrijdagmiddag 13.00 uur last van een haperende of uitgevallen internetverbinding. Bij beide bedrijven gaat het om zowel mobiel als vast internet. Ook telefonie- en televisiediensten kunnen verstoord zijn. Na onderzoek blijkt dat de veroorzaker van de storing een doorgeslepen netwerkabel is.

“Werknemers van een aannemer hebben bij het werken aan een damwand in Amsterdam bij slijpwerkzaamheden één van de kabels van KPN geraakt. Daardoor ligt nu sinds 13.00 uur het internet er lokaal uit. Het gaat bij KPN om zowel vast als mobiel internet", laat KPN-zegsman Ward Snijders weten aan Webwereld.

Lasploegen ter plaatse

Volgens KPN verloopt het herstel voorspoedig. Snijders: “Nu we in kaart hebben wat de veroorzaker van de problemen is, verloopt het herstel rap. De lasploegen zijn ter plaatste en werken hard aan het herstel van het netwerk."

De doorgeslepen kabel zorgt ook voor problemen bij XS4ALL. De eerder vanmiddag gemelde storing bij XS4ALL blijkt eveneens veroorzaakt door de slijpwerkzaamheden in Amsterdam. Bij XS4ALL gaat het naast het reguliere XS4ALL-internet om mobiel internet en de diensten Business DSL en ADSL van KPN.