De storing begon even na half tien vanmorgen en zette zich versneld door rond kwart over tien. Toen stortte de dienstverlening tegelijk in voor klanten van alle drie de banken. Ongeveer de helft van alle transacties kreeg te maken met een foutmelding. De meeste last hadden de klanten van de ING en de Rabobank; bij de ABN Amro lijkt het vooralsnog mee te vallen.

Wat de oorzaak is, is nog onbekend, zegt Jannemieke Zandee van betaalorganisatie Currence. Zij "bevestigt het beeld" dat vooral ING en Rabobank last hadden van de storing "vooral van de zijde van webwinkeliers".

ABN Amro meldt op zijn officiële (geverifieerde) Twitter-account dat de iDeal-storing alle banken raakt:

Update 11.08: Omstreeks 11 uur meldde ABN Amro dat betalingen via iDeal door klanten van die bank weer konden worden gedaan. De twee andere banken blijken nog wel last te hebben van de storing.

Update 11.22: Commentaar Currence toegevoegd.

Update 13.35: Melding dat storing voorbij is en het bericht daarop aangepast.