Rabo Internetbankieren, Mobielbankieren en iDeal via de Rabobank liggen momenteel plat. De website ideal-status.nl laat momenteel een hoop fouten zien bij iDeal-betalingen die via de Rabobank lopen. De bank heeft op dit moment een succesratio van 22 procent bij betalingen.

Oorzaak onbekend

Rabo Internetbankieren is één platform en daarom zorgt deze storing voor problemen in alle online betalingsvormen van de bank, vertelt woordvoerder Margo van Wijgerden.

"Het is nog niet zeker wat de oorzaak is", zegt de woordvoerder. Mogelijk is de storing het gevolg van een wijziging die dit weekend is gedaan, maar dat is nog niet vastgesteld. "Daarom kunnen we ook nog niet zeggen hoe lang dit gaat duren."

'Geen ING-storing'

Tegelijkertijd klagen mensen op sociale media over problemen bij de ING. Bij de ING is sprake van een ‘kleine vertraging’ bij het inloggen op de webportal mijnING. “Het is geen storing, sommige mensen kunnen alleen niet direct inloggen”, zegt ING-woordvoerder Ronald van Buuren. Het betreft volgens hem niet alle klanten en hij adviseert klanten om het even later nog eens te proberen.

Update 11.51 uur: Reactie Rabobank toegevoegd, twee nieuwe alinea's.

Update 14.33 uur: De storing is rond 13.00 uur verholpen, meldt de Rabobank. Een half uurtje later meldde ook het Twitter-account van de bank dat de problemen zijn verholpen. "De storing was waarschijnlijk het gevolg van een onbedoeld effect van een change die dit weekend heeft plaatsgevonden", aldus de woordvoerder.