(Update: de storing voor mobiel internet is verholpen, meldt een woordvoerder om 19.00 uur. "Door deze opnieuw te configureren werken alle diensten weer.")

Sinds dinsdagochtend ligt het UMTS- en GPRS-netwerk voor data plat. De Mobile Broadband Card, de datakaart voor laptops is inmiddels hersteld. Ook voicemails zijn bij sommige klanten niet meer af te luisteren, dan wel in te spreken. De precieze oorzaak van de storing wordt nog steeds onderzocht, laat een Telfort-woordvoerder weten.

Een "verstoorde Telfort-klant" attendeerde Webwereld op de storing, die niet alleen mobiel internet betreft. Ook de klantendatabase van Telfort is sinds dit weekend onbereikbaar, zowel intern als extern. "Onze medewerkers hebben geen inzage in facturen, contracten etc", meldt Telfort op Twitter. Dat betekent dat Telfort geen verlengingen en opzeggingen kan afhandelen.

Klantenbeheer

Ook Zakelijk Beheer (voor zakelijke klanten) en Mijn Telfort (voor consumenten) liggen er uit, waardoor klanten hun gegevens niet kunnen beheren en inzien. Telfort verwacht dat de storing in het klantenbeheer pas in de loop van de week verholpen is.

Telfort laat in een blogpost weten dat de storing in de klantengegevens het gevolg is van werkzaamheden aan het facturatiesysteem, die dit weekend zijn uitgevoerd. "Er is een fout ontstaan waardoor het facturatiesysteem sinds afgelopen weekend niet werkt. Wat de precieze oorzaak is, weten we nog niet." Systemen die gekoppeld zijn aan het facturatiesysteem, zoals Zakelijk Beheer en Mijn Telfort, functioneren daarom niet.

Geen verband tussen storingen

De Telfort-woordvoerder laat telefonisch weten dat er geen verband is tussen de storing in het facturatiesysteem, en de storing met mobiel internet en voicemail. Die laatste twee storingen hangen wel samen en zijn volgens de woordvoerder veroorzaakt door een fout in een bekabeling..

Update: Er is zojuist een blogpost verschenen van het Telfort Service Team. Uitleg over storing klantenservice toegevoegd aan artikel. Ook heeft een woordvoerder van Telfort telefonisch extra informatie gegeven.

Update 2: Rond 19.00 uur laat Telfort weten dat de storing met voicemail en mobiel internet is verholpen. Er is nog wel een storing met de klantgegevens.