De nieuwe eigenaar van CompuServe, voormalige concurrent America Online, maakt korte metten met zijn recente aanwinst. AOL zet de helft van het Amerikaanse personeel van de online-dienst op straat: 500 van de duizend medewerkers krijgen een vertrekpremie van zes maanden tot een vol jaar – afhankelijk van het aantal jaren dat ze er bij het bedrijf hebben op zitten. De plannen om CompuServe USA in zijn geheel over te hevelen naar het World Wide Web zijn voorlopig in een diepe bureaulade gelegd. AOL gaat hard werken aan de ontwikkeling van versie 5.0 van wat vroeger de CompuServe Information Manager heette (CIM) en die alleen toegang biedt tot het onafhankelijke netwerk van de online-dienst. De overstap van eigen netwerk naar het Internet, zoals voorzien in `C from CompuServe', wordt in de VS beëindigd. Via deze nieuwe dienst wilde het bedrijf de gebruikers van het World Wide Web toegang geven tot een beperkt aantal discussieforums. In Europa werd tegelijkertijd gewerkt aan de `Communities' – een nog verder afgeslankte versie van CompuServe voor het web (zie Netoffensief voor CSI), bedoeld om nieuwe abonnees te lokken. CompuServe Nederland laat weten dat deze 'webgemeenschappen' blijven bestaan en zelfs worden uitgebreid. Bij de overname van CompuServe door AOL spraken deskundigen het vermoeden uit dat America Online zijn vroegere concurrent zou ombouwen tot een provider die zich volledig richt op de zakelijke markt. Sommige analisten spreken nu van een `sterfhuis-constructie' voor de Amerikaanse tak van één van de oudste en bekendste online-diensten ter wereld. Als de reorganisatie bij CompuServe USA al niet tot opgestoken wenkbrauwen leidde, heeft het besluit van AOL om zijn tarief te verhogen wel rumoer veroorzaakt. Het bedrijf legt per maand twee dollar extra op het basisbedrag van 19,95 voor onbeperkt toegang. De verhoging moet de extra kosten dekken die zijn ontstaan omdat mensen langer inloggen op het netwerk. Voor dat het vaste tarief werd ingevoerd betaalden de abonnees voor een aantal `vrije' uren en een bedrag voor elk uur dat extra werd ingebeld. Gemiddeld spendeerden de abonnees toen zeven uur per maand online. Sinds de invoering van het vast maandtarief voor onbeperkt toegang zijn de AOL'ers per maand 23 uur aan het grasduinen op netwerk en Internet. Vorig jaar werd America Online door de rechter gedwongen om compensatie te bieden aan abonnees die vanwege de enorme toeloop van nieuwe gebruikers niet meer konden inloggen. Volgens een onderzoek dat tussen juni en november is gehouden is AOL nog steeds slecht bereikbaar: 30 procent van de pogingen om in te loggen mislukt.