De Recording Industry Association of America ( RIAA) laat haar zaak voorkomen bij de districtsrechtbank in Manhattan. De stap volgt kort nadat de webcasters onder leiding van de Digital Media Association (DiMA) naar de rechter in San Francisco stapten. Zij willen een uitspraak over muziekuitzendingen via het net. De RIAA – de overkoepelende club van de platenindustrie die het eerder al opnam tegen Napster – heeft de zaak vrijdag aangespannen tegen drie webcasters. Het gaat om MusicMatch, Xact Radio enMTVi, de interactie divisie van het muziekkanaal MTV. MTVi is actief met SonicNet.com.De strijd begon een week of twee geleden toen de platenindustrie Launch Media voor het gerecht sleepte. Dit bedrijf moet meer geld overdragen voor haar streaming muziekdienst Launchcast, zo vinden de labels. De inzet bij alle zaken is de vraag in hoeverre de streaming uitzendingen interactief zijn. Met andere woorden: hoeveel invloed de luisteraar op de inhoud van de programma's heeft.

Royalties

De webcasters stellen dat zij met hun webuitzendingen geheel voldoen aan de Digital Millenium Copyright Act uit 1998. Deze wet regelt automatisch de royalties die de webcasters aan de labels moeten betalen voor het mogen uitzenden van hun muziek.De platenindustrie vindt echter dat de aangeboden diensten een interactief karakter hebben omdat luisteraars hun voorkeuren kunnen aangeven. Hierdoor komt hun favoriete muziek vaker voorbij. Hierdoor zouden de webcasters aparte licenties moeten afsluiten met elk van de afzonderlijke labels, zo argumenteert de RIAA. Door dit niet te doen, overtreden de webcasters volgens de RIAA de copyrightwetten.De webcasters willen van de rechtbank in San Francisco een uitspraak krijgen over wat `interactief' nu eigenlijk betekent. Want daarover bestaat het grootste verschil van mening. De New Yorkse zaak is volgens hen overbodig. "De rechtbank in Californië zal de zaak adequaat oplossen", zo citeert Wired News een verklaring van MTVi.

Oost tegen West

Inside.com heeft het echter al over een strijd tussen de West- en Oostkust. De Westkust (San Francisco) zou traditioneel meer op de hand zijn van de nieuwe media, vandaar dat de webcasters hun zaak hier aanhangig hebben gemaakt. De rechters van de Oostkust (New York) worden daarentegen verondersteld meer sympathie te hebben voor de oude-mediabedrijven.Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken, zijn er diverse connecties tussen de webcasters en de platenlabels. Zo heeft Warner Music een licentieovereenkomst met Launch en heeft Sony een aandeel van 5 procent in Launch. EMI heeft bovendien opties om aandelen in het bedrijf te kopen. Verder heeft Universal een licentiedeal met MTVi.