Ondanks de introductie van het BlackBerry 10 besturingssysteem, begin vorig jaar, staat BlackBerry nog steeds op een flinke achterstand bij zijn grote concurrenten. Er moet onder leiding van 'bedrijfsdokter' John Shen haast een wonder gaan gebeuren wil BlackBerry er in huidige vorm nog bovenop kunnen komen. Ver buiten de landgoederen van BlackBerry strijden ondertussen Apple, Microsoft en Google om de waardevolle zakelijke doelgroep.

Mede door de wurgcontracten met flinke verkooptargets die Apple de afgelopen jaren aan telecomproviders heeft weten op te leggen, heeft het bedrijf een behoorlijk marktaandeel verkregen in de zakelijke smartphone-markt. Telecomproviders subsidiëren zich leeg om maar voldoende iPhones af te kunnen zetten, waardoor de iPhone over meerdere jaren bekeken vaak goedkoper is dan een BlackBerry met bijbehorende abonnementen en services.

Apple profiteert van uitstroom BlackBerry-klanten

De afgelopen drie jaar is de uitstroom van BlackBerry-klanten nagenoeg geheel naar Apple gegaan. Dit jaar belooft echter een omslagjaar te gaan worden. Met de introductie van Windows Phone 8.1 en het doorvoeren van diverse strategische wijzigingen, is Microsoft nu klaar voor de aanval. Ook Google zit niet stil en gaat naar verluidt binnenkort een nieuwe Android versie introduceren vol met features, ondersteuningen, beveiligingen en vereisten voor de zakelijke markt.

Het lijkt vooral een strijd te gaan worden tussen Apple en Microsoft. Ondanks dat meer dan 80 procent van alle smartphones op Android draait, is de zakelijke markt niet bepaald gecharmeerd van Android. Het open en onveilige karakter van Android heeft de afgelopen jaren veel zakelijke gebruikers in de armen van Apple gedreven. Of de wijzigingen in een volgende Android-versie groot genoeg zullen zijn om dat imago te doorbreken is de vraag. Google lijkt daarmee al op voorhand de boot naar de zakelijke smartphone-markt gemist te hebben.

Microsoft heeft zich verscholen

Microsoft daarentegen heeft zich de afgelopen vier jaar verscholen achter haar 'underdog' vermomming, maar heeft op de achtergrond een indrukwekkend wapenarsenaal opgebouwd. Met het onlangs geïntroduceerde Windows Phone 8.1 smartphone besturingssysteem en het bijbehorende Enterprise Pack voldoet het OS in één klap aan nagenoeg alle eisen van zakelijke gebruikers. Met uitgebreide ondersteuningen voor onder andere VPN, Enterprise Wi-Fi, MDM oplossingen en S/MIME is Microsoft door de eerste verdedigingslinie van Apple gebroken.

Door strategische wijzigingen deelt Microsoft daarnaast ook nog een tweede klap aan Apple uit. Zo heeft de software-gigant de licentievergoeding op Windows Phone-smartphones geschrapt. Windows Phone komt daarmee op gelijke voet te staan met Android, dat eveneens 'gratis' gebruikt kan worden. Daarnaast heeft Microsoft de hardware-eisen voor Windows Phone verruimd, waardoor het ook mogelijk wordt met goedkopere onderdelen te werken. Beide wijzigingen zorgen voor een prijsdrukkend effect op Windows Phone smartphones.

Microsoft zet de aanval in

Met het nieuwe Windows Phone 8.1 besturingssysteem en de flink gewijzigde strategie belooft Microsoft de zakelijke markt op zijn kop te gaan zetten. Zowel op korte als lange termijn beloven Windows Phone-smartphones en bijbehorende abonnementen en services goedkoper te worden dan de huidige prijzen en tarieven voor de Apple iPhone en BlackBerry smartphones. Omdat 'running costs' voor de meeste bedrijven de doorslaggevende factor in een aankoopbeslissing zijn, lijkt Microsoft de achilleshiel van Apple te pakken te hebben.

Worden daarbij de ongekende integratiemogelijkheden en ondersteuningen tussen Windows Phone en bestaande veel gebruikte software en enterprise services van Microsoft opgeteld, dan zal zelfs Apple moeten toegeven dat Microsoft zich op voorsprong heeft gezet. In de onlangs gepresenteerde kwartaalcijfers liet Apple al doorschemeren 'last' te hebben van Microsoft. Als reden voor de onverwacht gestagneerde verkoop van de iPad gaf Apple aan dat het langdurig uitblijven van Office voor de iPad een belangrijke oorzaak was.

Ondanks de nog steeds dominante positie van Apple, belooft de strijd om de zakelijke gebruiker daarmee weer een ouderwetse strijd te gaan worden tussen Apple en Microsoft. Daarbij bestaat zomaar de kans dat Microsoft opnieuw als winnaar uit de bus zal gaan komen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Blue Mango in opdracht van Phonehouse