De regelgeving, die ingaat op 1 juli 2001, geldt op vooralsnog alleen voor transacties in de financiële sector, zoals banken en verkopers van software voor die sector. De nieuwe regels houden onder meer in dat bedrijven aan gebruikers duidelijk moeten maken wat er met persoonlijke informatie gebeurt en welke partijen inzage in de gegevens hebben. Ook informatie die door middel van een zogenoemd "cookie" wordt verzameld valt onder de regelgeving. De nieuwe regels komen niet als een verrassing. Een onderzoek van dezelfde FTC in maart toonde aan dat slechts twintig procent van de onderzochte websites een privacybeleid heeft. Vorige jaar vond de FTC nog dat de e-commercesector in staat moet zijn zichzelf te reguleren. Volgende week rapporteert de FTC aan het Amerikaanse Congres. Het ligt voor de hand dat de commissie stevige wetgeving voorstelt op het gebied van privacy. Verschillende internet-bedrijven proberen dit te voorkomen. Vorige week berichtte Infoworld.nl dat een aantal grote sites zich heeft georganiseerd in Netcoalition, een organisatie die zich sterk maakt voor zelfregulering van privacybeleid.Eerdere relevante berichten: Bazen netbedrijven pleiten voor betere online privacy (12 mei 2000) Grote bezorgdheid om Brits internet-spionagecentrum (02 mei 2000)