Een stroomstoring heeft een groot deel van het datacenter van Easynet op Schiphol-Rijk plat gelegd. De helft van de machines heeft lange tijd niet meer gefunctioneerd. Via Twitter laat Easynet nu weten dat het vrijwel alle diensten weer in de lucht heeft.

In eerste instantie was het datacenter ook telefonisch niet bereikbaar, maar dat was na verloop van tijd weer hersteld. De oorzaak van de stroomstoring is onbekend, ook is niet duidelijk waarom de noodvoorziening niet of niet geheel is aangeslagen.

Lees meer over de verschillende slachtoffers van deze ernstige storing op Computerworld.nl

Monteurs zochten vanmiddag nog naar de oorzaak en een oplossing, zei een beveiligingsbeambte die Webwereld aan de telefoon heeft gekregen. Door de storing lag een groot deel van de service van Easynet plat en waren websites van klanten en andere hostingdiensten onbereikbaar.

Het hoofdkantoor van Easynet geeft al enige tijd telefonisch een in bezettoon en is dus voor Webwereld niet bereikbaar voor verder commentaar. Omstreeks 14.37 uur kwam er wel een e-mailtje vanaf het hoofdkantoor met de volgende inhoud: "Dinsdagochtend, 1 oktober, is er een storing ontstaan op het datacentrum van Easynet te Schiphol-Rijk, waardoor klanten tijdelijk problemen kunnen ondervinden met internetdiensten, e-mail en telefonie. Engineers van Easynet en van 3e partijen (leveranciers, waaronder Liander, red.), doen hun uiterste best om onze dienstverlening zo spoedig mogelijk te herstellen. Easynet zal de oorzaak van deze storing uiteraard grondig onderzoeken en de uitkomsten van dit onderzoek delen met haar klanten."

De verontwaardiging bij sommige klanten is groot. "Wij zijn van mening dat dit never nooit niet meer mag gebeuren", zegt Allard Hansma, marketing manager bij Parkmobile. Gedurende de storing konden klanten niet met hun mobieltje een parkeerplaats afrekenen. Hoeveel klanten het betrof, wil Hansma niet zeggen. "Dit is een erg concurrerende markt, dus daar doe ik geen uitspraken over."

Flechter Hotels, met diverse hotels in Nederland, kan geen reserveringen meer doen nu het systeem plat ligt, ook het in- en uitchecken bij de hotels is problematisch. De hotelketen is onder meer aanwezig in Amsterdam, Utrecht, Soest en Vianen. ICT-manager Deetman is op Schiphol-Rijk ter plaatse, meldt het hoofdkantoor.

Op Twitter doen op dit moment veel bedrijven die hun diensten bij Easynet hebben ondergebracht, aan webcare:

Update 14.19: Commentaar van Parkmobile toegevoegd. Ook een alinea over Fletcher Hotels toegevoegd. Easynet is nog immer niet bereikbaar voor commentaar, maar heeft inmiddels wel een verklaring toegemaild (14.37 uur).

Update 2 18.26: De diensten zouden weer in de lucht zijn. Het verslag is daaraan aangepast.