De oorzaak is een probleem met de stroomvoorziening, verklaart KPN tegenover persbureau Novum. De stroom is wel weer hersteld, maar het mobiele netwerk moet nog overeind komen van de storing. Mobiele klanten van het telecombedrijf ondervinden dus nog steeds problemen. Dit zal nog tot 10:40 duren, schat KPN in.

Advies: gebruik vaste lijn

De storing in het belverkeer (gsm) is beperkt tot de Randstad. De storing in het mobiele internetverkeer (umts) betreft meerdere regio’s, die KPN niet specificeert op de meldingspagina voor deze storing. Daar wordt wel de verwachte oplostijd van 10:40 vermeld.

Het bedrijf adviseert klanten die een analoge netlijn of een ISDN2-verbinding hebben om die te gebruiken om te bellen. Die vaste verbindingen worden dus neergezet als alternatief voor de gestoorde mobiele bel- en internetverbinding.

Update:

Twee alinea's toegevoegd (met details en het KPN-advies,) aan de aanvankelijke eerste alinea van dit storingsbericht.

Update2: Op het Twitter-account van KPN's pr-team wordt nu gemeld dat de storing is opgelost. Toen de storing nog liep, werd daar geen gewag van gemaakt door dit Twitter-account. Dat gebeurde wel door het webcare-account van KPN, voor het eerst toen de storing al enkele uren bezig was. Daarbij is verwezen naar de storingspagina met het advies vaste lijnen te gebruiken. De storing heeft ook KPN's merken Telfort en Hi geraakt.