Minister Ronald Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft in een brief (pdf) aan de Tweede Kamer laten weten dat de papieren ov-jaarkaart voor studenten er de komende tijd niet uitgaat. Er komt voorlopig geen deadline voor het uitfaseren van het papieren vervoersbewijs.

Uitstel na drukte

Vorige week stelde de minister die deadline uit. Zolang de techniek nog niet naar behoren werkt, kunnen studenten blijven reizen met een papieren kaart of een ongeactiveerde ov-chipkaart. Dit doet Plasterk in een reactie op de problemen die ontstonden na een oproep aan studenten om hun kaart voor 1 februari te activeren.

Op deze oproep werd massaal gereageerd waarna door drukte en technische haperingen het systeem niet meer functioneerde. Volgens de woordvoerder van de gezamenlijke ov-bedrijven werkt het ophaalsysteem voor activatie van de studenten ov-chipkaart momenteel weer naar behoren. Waarom de minister nog geen nieuwe deadline kan geven voor het omschakelmoment kan hij dan ook niet verklaren. "Dat is zijn brief, daar kan ik niets op zeggen."

Een woordvoerder van ocw licht desgevraagd toe dat het ministerie niet twijfelt aan de werking van de systemen. "De minister wil alleen meer garanties."

Harde eis

Volgens de ov-bedrijven verloopt na de problemen 'alles nu weer vlot'. "Wat mij opvalt als ik naar de cijfers van het ophalen kijk dan zie ik dat we weer keurig op schema liggen." Plasterk concludeert echter uit het overleg met diezelfde ov-bedrijven dat het niet gegarandeerd is dat de systemen goed werken. "Aangezien dit de tweede keer is dat de techniek van de OV-bedrijven onverwacht en ernstig heeft gefaald, wil ik nu volledige zekerheid dat alles goed werkt voordat het openbaar vervoer het tijdelijke reisrecht kan uitzetten", schrijft de minister.

Hij eist dat het nieuwe systeem volledig getest moet zijn, 'duurzaam stabiel' moet werken en gedurende langere tijd 40.000 studenten per dag in staat moet stellen de reisrechten te activeren. "Bovendien moeten alle studerenden de gelegenheid hebben gehad om hun definitieve reisrecht te activeren, zonder lange wachttijden", aldus Plasterk die de situatie van dag tot dag beoordeelt. Hij geeft pas toestemming aan de ov-bedrijven een nieuwe datum vast te stellen als dit naar behoren verloopt.

Lange wachttijden

Volgens de woordvoerder van de ov-bedrijven is er nog steeds sprake van lange wachttijden. Vooral in de ochtend en in de namiddag is het druk bij de automaten. Hij adviseert dan ook om buiten die tijdstippen de kaart op te laden en verder te kiezen voor een minder populair oplaadpunt. De ov-bedrijven hebben een nieuw overleg met de minister aangevraagd om zo snel mogelijk een nieuwe datum te kunnen stellen.

Die kan zeer dicht in de buurt liggen van 1 februari. Op dit moment laden gemiddeld tussen de twintig- en dertigduizend studenten per dag hun kaart op. Inmiddels hebben 350.000 studenten hun kaart opgeladen. "Als het op dit tempo doorgaat hebben wij er het volste vertrouwen in dat we binnen afzienbare tijd de hele doelgroep hebben bereikt", stelt de woordvoerder.

Die bestaat uit 650.000 studenten. Een snelle rekensom leert dat dit met 30.000 aanmeldingen per dag nog zeker tien dagen gaat duren. Met dit model moet op 6 februari iedere kaart zijn geactiveerd.

Klantenservice hangt op

Naast de problemen met fysieke wachtrijen is er ook een probleem met de klantenservice. Studenten staan niet zelden 25 minuten in de wacht, tegen 10 cent per minuut. Woensdagmiddag slaagde Webwereld er meerdere malen helemaal niet in om de klantenservice te bereiken. Na het invoeren van een keuze werd de telefoonverbinding verbroken. "Dat is een gegeven waar we met z'n allen mee moeten omgaan, we kunnen niet meer opschalen dan we nu hebben gedaan", reageert de woordvoerder van de ov-bedrijven.