Dat stelt het Amerikaanse bureau voor Volkstelling, dat sinds het laatste kwartaal van 1999 onderzoek doet naar de online handel in de VS. Voor het eerst noteert het bureau een daling in omzetcijfers. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2000 daalde de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar van 8,7 miljard dollar naar 7 miljard dollar. De totale economie daalde in deze periode ook – met 10,6 procent – maar de daling in de online sector was met 19,3 procent een stuk groter.Het aandeel van de online winkels in de totale economie daalde dan ook: van iets meer dan 1 procent tot 0,91 procent. Een jaar eerder was dat overigens nog 0,7 procent.Volgens Rob Labatt, analist bij Gartner, lijkt het erop dat de online handel gevoeliger is voor economische schommelingen dan de rest van de economie. "In hoogtijdagen gaat het met de online handel extra goed, in slechte tijden extra slecht", aldus de analist.Labatt wijst er overigens op dat er niet al te dramatisch hoeft te worden gedaan over de daling. Het laatste kwartaal is immers het feestseizoen, een periode waarin vooral in de VS flink met geld wordt gesmeten. Voor het gehele jaar 2001 voorziet Labatt nog wel groei ten opzichte van 2000, al hoeven we niet meer de groeipercentages van voorheen te verwachten.Voor het onderzoek werden 12.000 winkels ondervraagd. Niet meegenomen werden de prestaties van de online reisbranche, financiële dienstverleners en ticketverkopers. Juist de online reisbureaus zetten dit jaar uitstekende resultaten neer. Zowel Travelocity als Expedia kenden een grote omzetstijging.De conclusies van het bureau voor Volkstelling staan haaks op een recent rapport van Shop.org en The Boston Consultancy Group. Zij signaleren juist een stijgende groei in webaankopen.