In totaal gaat het om 175 arbeidsplaatsen die vooral via natuurlijk verloop moeten vervallen. Het zwaartepunt voor deze ontslagronde ligt bij het callcenter en het magazijn. "We hebben flinke investeringen in onze back-end en website gedaan", licht Joke Vrolijk, voorlichtster bij Wehkamp, toe. "Hoewel we hier de vruchten van plukken, moeten we nu de tering naar de nering zetten en het dak repareren als de zon nog schijnt." "Ook wij hebben echter last van de moeilijke economie en moeten dus op de kosten besparen", aldus Vrolijk. Wehkamp doet dit onder meer door afscheid te nemen van de uitzendkrachten op het callcenter. Hoewel een deel van de klanten nog altijd behoefte heeft aan telefonische ondersteuning, verloopt een groot deel van de verkopen tegenwoordig via internet. "Consumenten kiezen tegenwoordig heel bewust voor internet. Het vertrouwen in e-commerce blijft groeien", constateert Vrolijk. "Inmiddels komt 40 procent van de omzet uit online verkoop. Vorig jaar was dat nog een kwart. Volgend jaar moet dat de helft zijn."