Het gaat niet om een nieuwe database, maar om een database die al in gebruik was. Deze kon de belasting niet aan in de nieuwe situatie na de DigiD-migratie. DigiD is in de nacht van 21 mei overgegaan naar een nieuwe versie. Die overstap is om 3:30 uur afgerond, waarna DigiD-beheerder Logius op de eigen website stelde dat de migratie succesvol was verlopen. Dat blijkt toch voorbarig te zijn geweest.

Gewone maandagochtend

DigiD is gisterochtend om 7:00 uur getroffen door een storing. Inloggen op de Nederlandse identificatiedienst was daardoor niet of nauwelijks mogelijk, net zoals het aanvragen en het activeren van een DigiD-account. “Toen de belasting maandagochtend opliep, kon de database het niet aan", vertelt woordvoerder Tijs Manten van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkszaken (BZK). Hij reageert op vervolgvragen van Webwereld naar de storing.

Het gaat hierbij niet eens om een piekbelasting, zoals bijvoorbeeld vlak voor de deadline van belastingaangifte. Manten bevestigt dat het in wezen een normale maandagochtend was voor DigiD. Het probleem met de database is volgens hem gistermiddag wel opgelost en niet slechts afgedekt door bijvoorbeeld minder DigiD-logins toe te staan.

Ondanks tests

De woordvoerder geeft aan dat er nog wordt onderzocht hoe deze overbelastingsfout is ontstaan. Daarbij wordt ook gekeken waarom dit niet is opgedoken in de naar eigen zeggen uitgebreide tests die zijn uitgevoerd voor de DigiD-migratie. De nieuwe DigiD-versie brengt verbeteringen waaronder een grotere gebruiksvriendelijkheid, betere toegankelijkheid, en de nieuwe huisstijl van de Rijksoverheid.

De storing heeft van 7:00 uur tot ongeveer 14:00 uur geduurd. De storingspagina van Logius vermeldde tegen 14:30 uur dat het probleem om 14:10 uur was opgelost. Manten houdt het op begin van de middag als eindtijd voor de DigiD-storing: “Meer tegen twee uur aan dan drie uur."