Scott McNealy, directeur van Sun, presenteerde Sun ONE maandag op een persconferentie in San Francisco. Sun ONE bevat serversoftware, ontwikkelingstools en andere producten voor het bouwen van e-commerce diensten.

Sun ONE moet bedrijven onder meer in staat stellen om gebruikers gepersonaliseerde diensten aan te bieden, afhankelijk van de identiteit van de gebruiker en de plaats waar hij of zich bevindt.

Met dit initiatief lijkt Sun meer dan ooit tevoren in het vaarwater van Microsoft te komen. Net zoals Sun ONE, bevat het vorig jaar juni aangekondigde .NET-platform van Microsoft applicaties die behulpzaam moeten zijn bij het aanbieden van e-commerce diensten via internet. Ook Hewlett-Packard, IBM en andere vooraanstaande it-bedrijven hebben soortgelijke diensten aangekondigd.

Sun behoort tot de eerste it-bedrijven die zich bezighielden met netwerkcomputers en webgebaseerde diensten, maar sommige analisten hebben het bedrijf bekritiseerd omdat het te traag zou zijn met het op de markt brengen van zijn 'webdiensten'. Met de introductie van Sun ONE lijkt McNealy de critici de mond te willen snoeren.