Het Bredase bedrijf HEM gaat vanaf de zomer haar leeftijdverificatie-diensten-op-afstand aanbieden in een tiental supermarkten van C1000. Dat meldt onder meer het AD.

Het bedrijf biedt een compleet geautomatiseerde outsource-oplossing voor de leeftijdcheck die de overheid verplicht bij verkoop van alcohol en sigaretten.

Rimpels of puberpuistjes

Het systeem, genaamd Plaaaza, werkt met een 'terminal' met twee camera's bij elke kassa. Op het moment dat een caissière een tabaks- of alcoholisch product scant, gaat de eerste webcam aan. Deze zendt opnames van het gezicht van de klant naar de centrale van HEM, waar 'deskundige verificatiemedewerkers' het beoordelen op leeftijdskenmerken.

Bij overduidelijke rimpels kan de transactie gewoon door, maar worden puberpuistjes geconstateerd, dan wordt de tweede webcam geactiveerd, waar de jongen of meisje zijn of haar identiteitsbewijs voor moet houden. Plaaaza moet de kassamedewerkers ontlasten en eventuele vriendespolitiek uitbannen.

Geen Big Brother

Volgens directeur Dirk Benschop van HEM worden de webcambeelden niet opgeslagen. Het bedrijf deed al een aantal maanden een proef in de Super de Boer in Roosendaal met een vergelijkbaar systeem, bedoeld voor sigarettenautomaten. Benschop zegt naast C1000 in gesprek te zijn met een aantal grote partijen in de detailhandel.