"We willen genoegdoening vanwege al de slechte publiciteit, gederfde inkomsten en belemmering van onze groei", zegt Henk de Jager, de 38-jarige nieuwe algemeen directeur van Superweb, in gesprek met WebWereld.

Er lopen volgens De Jager drie rechtszaken tussen Superweb en telecomleverancier Eneco Call Services. Ten eerste is er het hoger beroep van Eneco op de eerste rechterlijke uitspraak waarin Eneco een schadevergoeding van één miljoen gulden per dag werd opgelegd.

De tweede zaak behelst een kort geding van Eneco. De telecomleverancier is van mening dat de door de rechter opgelegde dwangsom enkel geldt op werkdagen. Ook voor de dag waarop de levering van capaciteit in orde kwam, 4 januari om 18.00 uur, weigert Eneco de dwangsom te betalen.

"In het weekeinde is men ook online. Wij vinden dat het weekeinde ook meetelt", zegt De Jager. "Na 18.00 uur is de dag al om, dus ook voor die dag moet Eneco betalen." Volgens de Superweb-directeur heeft Eneco inmiddels twee miljoen overgemaakt. De Jager wil nog drie miljoen meer.

'150 miljoen moreel aanvaardbaar'

Als laatste is er de megaclaim van 150 miljoen gulden die de SuperGroup, de holding waar Superweb deel van is, nog deze week zal neerleggen bij Eneco.

"Het gaat om een bundeling van schade componenten", legt De Jager uit. "Die zijn we aan het opstellen en begroten. We achten het moreel en financieel-economisch aanvaardbaar om 150 miljoen te eisen."

Volgens de Superweb-directeur, die overigens pas sinds 3 januari die post bekleedt en ironisch genoeg afkomstig is van Eneco Call Services, is een 'reeks nalatigheden' bij Eneco de oorzaak van de stagnatie van de groei van Superweb.

"Het businessplan voorziet in een groei met 25.000 abonnees per maand. Dat is vanaf de start in oktober niet gelukt", zegt De Jager. "De internethype is nu. We moeten nu onze slag slaan, profiteren van ons nieuwe concept. Over een half jaar is de markt al verdeeld. Nu kunnen we nog profiteren van de groei van het aantal internetters, straks niet meer."

Superweb naar de beurs

Volgens De Jager derft Superweb niet alleen direct aantoonbare inkomsten, maar vooral ook toekomstige inkomsten.

"Uiteindelijk doen wij alles om een beursnotering te verkrijgen", vertelt de Jager. "Dan is het heel belangrijk om zoveel mogelijk abonnees te hebben." De beursgang zou oorspronkelijk voor dit jaar zijn gepland.

De directeur slaat aan het rekenen. "Per 1 februari rekenden we op 100.000 abonnees." Bij een beursgang wordt een internetbedrijf afgerekend op het aantal gebruikers. Superweb waardeert iedere klant op 5.000 gulden. "Een beursgang met 100.000 minder klanten scheelt dan dus 500 miljoen", zegt De Jager. "Dat vragen we niet, 150 miljoen is reëel."

De waardering van 5000 gulden per klant komt niet uit de lucht vallen. Bij de beursgang van de Britse gratis internetaanbieder Freeserve werd een abonnee gewaardeerd op 4000 gulden. World Online waardeert haar klanten volgens De Jager op 'een astronomische 9000 gulden'.

Schikking

Een bodemprocedure, zoals Superweb die deze week zal aanspannen, kan wel vier jaar duren. "Ik verwacht dan ook een schikking", zegt De Jager. "Zeker als UPC Eneco opkoopt."

Vorige week werd bekend dat kabelmoloch UPC in exclusieve onderhandeling treedt met Eneco over de overname van Eneco's Kabel & Telecom Groep. De overnameprijs zal boven de twee miljard gulden liggen.

Superweb, de internetaanbieder die haar klanten tegen 35 gulden per maand laat inbellen op een gratis 0800-nummer, ging in oktober vorig jaar van start. Holding SuperGroup bestaat sinds november 1998 en is in handen van oprichters Martijn Eier (22) en Erik-Jan van Ravensberg (30).

Binnenkort zal investeringsbedrijf Nesbic aankondigen dat het een belang neemt van ongeveer 33 procent in Superweb. Nesbic investeert onder meer in ICOM.

Eneco maakt zich geen zorgen over de claim van Superweb. "Dan gaan we toch weer naar de rechter", reageert woordvoerder Cor de Ruijter. "Wij vinden dat we hebben geleverd wat we konden leveren."