"Ik word gek van vreugde", schrijft een Superweb-abonnee in het 0800 Internet Forum van Nielsonline, een babbelbox over voornamelijk Superweb. "Streaming audio via Shoutcast werkt zelfs", juicht een ander. "Superweb RULEZ!!!!" Ook diverse andere abonnees e-mailden het heuglijke nieuws. Bestanden zijn met snelheden van 3 tot 4 kbps te downloaden met een 56k modem. Dat is vergelijkbaar met andere internetaanbieders. Forse bandbreedte-upgrade Superweb, de veelgeplaagde aanbieder van internettoegang voor 35 gulden per maand zonder telefoonkosten, heeft haar verbinding met internet verbreed. Dat bevestigt Superweb-directeur Henk de Jager. "De uplink is gegaan van 4 naar 10 mbps", zegt De Jager. Voor 1 april wordt de verbinding met internet, geleverd door VIA.Net.Works, uitgebreid tot 34 mbps, meldt De Jager. "Ik denk echter niet dat we de volledige capaciteit zullen gebruiken. We hebben dan in ieder geval 34 mbps ter beschikking." Inbelproblemen Helemaal koek en ei is het nog niet bij de Rotterdamse provider. Inbellen is nog steeds een crime. "In de ochtend, voor 11.00 uur heb ik na gemiddeld 20 pogingen wel verbinding," vertelt Niels de Koning, beheerder van Nielsonline en Superweb-abonnee. "'s Middags lukt het in 30 tot 40 keer. 's Avonds kan ik makkelijk langer dan een uur bezig zijn met online komen." Onder de abonnees heerst twijfel of zij lang zullen kunnen genieten van het snellere netwerk, als er al een verbinding opgebouwd kan worden. "Ik heb begrepen dat de nieuwe bandbreedte gevuld gaat worden met nieuwe abonnees", zegt De Koning. Internationale uitbreiding Het is duidelijk dat Superweb dolgraag flink wil groeien. Op de woensdag gelanceerde nieuwe website van het bedrijf staan ambitieuze internationale uitbreidingsplannen. In juli wil Superweb de eerste Duitse abonnees aansluiten, gevolgd door Belgen in oktober en Spanjaarden in december. Superweb-directeur Henk de Jager heeft de grootse plannen van Superweb, dat nu slechts 13000 abonnees heeft, nooit onder stoelen of banken geschoven. In een interview met WebWereld zei hij dat volgens het originele businessplan Superweb vanaf oktober 1999 maandelijks met 25.000 abonnees had moeten groeien. Dan zou de ISP nu dik over de 100.000 klanten hebben. Door technische, interne en juridische problemen is het daar nooit van gekomen.Eerdere relevante berichten: Superweb-abonnees verliezen rechtszaak tegen provider (23 februari 2000) Superweb stort geld terug na actie Consumentenbond (15 februari 2000) Moddergevecht tussen Superweb en Eneco voorbij (25 januari 2000) 0800-providers structureel in de problemen (28 december 1999)