De huidige abonnementsvorm - voor 35 gulden per maand onbeperkt tikkenloos internet - vervalt. Alleen bestaande gebruikers kunnen hiervan gebruik blijven maken. Na de 50 uur surfen geldt een tarief van vijf cent per minuut. Het abonnementsgeld dient drie maanden vooruit te worden betaald.

Er is voor de nieuwe abonnementsvorm gekozen omdat de oude niet rendabel was.

De oude abonnementsvorm heeft veel zware gebruikers aangetrokken. "Dat was niet de groep gebruikers waar wij op zaten te wachten.", aldus marketingdirecteur Hans Dames van Superweb. De kosten die hiervoor gemaakt worden, wegen volgens hem niet op tegen de inkomsten.

Met het nieuwe abonnement hoopt Superweb de gemiddelde internetgebruiker aan zich te binden. Dames wil niet ingaan op capaciteit en poortverhoudingen bij het vernieuwde Superweb: "Ik wil die informatie nog niet naar buiten brengen."

Huidige Superweb-abonnees klagen over de beperkingen van de dienst. Zij kunnen niet chatten, on-line games spelen of FTP-en op niet standaard poorten. Bij het nieuwe abonnement zullen meer poorten opengaan, verzekert Dames.

De marketingdirecteur noemt het 'een manco' dat de verandering in de abonnementsvorm nog niet terug te vinden is op de website van Superweb. Het is niet de eerste keer dat Superweb laat is met het verstrekken van informatie. "In het verleden hebben we een aantal problemen gehad. De hele organisatie wordt nu geprofessionaliseerd. We willen van de startpagina een servicegericht medium maken. In de eerste week van juli moet deze pagina gereed zijn."

Het nieuwe product moet niet vergeleken worden met de oude Superweb-aanbieding, vindt Dames. "Vergeleken met wat onze concurrenten bieden, is het nog steeds een heel interessant aanbod." Mochten andere ISP's binnenkort met een flat-fee aanbieding op de markt komen, dan zal Superweb waarschijnlijk haar huidige propositie bijstellen.

Inbelprobleem

De mensen die inbellen op het 0800-nummer krijgen nog regelmatig een ingesprektoon. Dames geeft KPN hiervan de schuld, het zou liggen aan capaciteitsgebrek in lokale nummercentrales. Ook SuperDial veroorzaakt nog steeds problemen, zegt Dames. Met deze door een gefrustreerde Superweb-abonnee geschreven software kunnen ISDN-gebruikers honderden inbelpogingen per minuut doen.