Volgens Henk de Jager – algemeen directeur van Superweb – is het definitief over en sluiten. "Het is heel jammer omdat we juist in gesprek waren met overnamekandidaten. Ik verwachtte dat deze gesprekken in het eerste kwartaal van 2001 zouden zijn afgerond. We hadden Superweb voor een aardig bedrag kunnen verkopen." Zo ver zal het dus niet komen.

Op de site van Superweb is nu slechts een korte mededeling te lezen: "Aan Superweb B.V. is op 7 december j.l. surseance van betaling verleend. Het faillissement is inmiddels aangevraagd. In verband met het bovenstaande heeft Superweb de dienstverlening aan haar abonnees moeten staken. Het spijt ons u niet beter te kunnen berichten."

De crisis bij Superweb is volgens De Jager in gang gezet door de schuldeisers UPC en Versatel. Deze partijen wilden geld zien van Superweb en verkortten de betalingstermijn. Superweb – dat nooit winst heeft gemaakt - nam diensten af van Versatel. Daarvóór was de provider klant van Eneco Call Services, eigendom van UPC.

Ook investeringsmaatschappij Nesbic wilde Superweb geen extra tijd geven, zo zegt De Jager. De klanten van Superweb zijn hun vooruit betaalde abonnementsgeld waarschijnlijk kwijt.

Martijn Eier – medeoprichter van Superweb – wil het bijltje er overigens nog niet bij neergooien. "Ik wil er alles aan doen om een doorstart te bewerkstelligen en gewoon door te gaan. We hadden alle technische problemen net onder de knie", aldus Eier.