Dit is het resultaat van de gesprekken die de Rotterdamse internetaanbieder heeft gevoerd met de Consumentenbond. Klanten die niet hebben geklaagd krijgen niets terug. De Consumentenbond roept hen op alsnog schriftelijk hun beklag te doen.

Het totale bedrag dat Superweb terug zal storten wordt door de Consumentenbond geraamd op 500.000 gulden. "Als alle 15.000 klanten hun geld terugvragen kan dat bedrag oplopen tot 1,5 miljoen", zegt Ewald van Kouwen van de Consumentenbond.

Superweb, de internetaanbieder die tegen 35 gulden per maand internettoegang biedt via een gratis 0800-nummer, wordt sinds de start in oktober met argusogen gevolgd door de Consumentenbond. In januari kondigde de bond een boycot af omdat de ISP na herhaaldelijk aandringen haar beloftes niet nakwam. Die boycot blijft gehandhaafd.

De Consumentenbond ziet geen goede toekomst voor Superweb, ondanks de aanstelling van Henk de Jager als algemeen directeur vorige maand. "Het vertrouwen in Superweb is absoluut niet toegenomen met de aanstelling van de nieuwe directeur", zegt Van Kouwen. "De gesprekken zijn niet constructief verlopen."

De Jager drijft een gebruikersonvriendelijk bedrijf, het gedrag van de afgelopen maanden is daar het bewijs van. "Als iemand de automatische incasso heeft ingetrokken ziet Superweb die persoon meteen niet meer als klant", licht Van Kouwen toe. "Dan zitten wij meteen in de hoogste boom, want het is iemands goed recht om een incasso tegen te houden."

Rechtszaak van gebruikers

Gebruikers van Superweb, verenigd in de Vereniging van Superweb Abonnees, stappen naar de rechter. In kort geding eisen zij dinsdag dat de internetaanbieder haar dienstverlening op het niveau van haar beloftes brengt.