De rechter legde Eneco Call Services vlak voor de kerstdagen een dwangsom op van één miljoen gulden per dag dat niet werd voldaan aan het contract met Superweb. (Zie nieuws van 24 december 1999.) In een poging onder de dwangsom uit te komen spande Eneco een zaak aan tegen Superweb. Het telecombedrijf zei machteloos te zijn en de overeengekomen inbelcapaciteit met geen mogelijkheid te kunnen leveren. KPN Telecom zou niet aan haar beloftes hebben voldaan. De rechter besliste echter dat zijn eerdere uitspraak onverkort gold. Eneco had nu eenmaal dat contract gesloten en dient daaraan te voldoen. Eneco voert nu onderhandelingen met KPN Telecom om zo snel mogelijk de inbelcapaciteit te kunnen leveren aan Superweb. "We hebben goede verwachtingen dat het deze week nog in orde komt," aldus woordvoerder Cor de Ruijter van Eneco. Volgens de Ruijter heeft KPN de capaciteit wel. Tot er overeenstemming met de voormalig monopolist is bereikt, betaalt Eneco de dwangsom. "Daaraan gaan we niet failliet, dat kunnen we wel betalen," aldus De Ruijter. Eerder zei Eneco te overwegen een spoedgeschil aanhangig te maken bij telecomautoriteit OPTA. Dat is nu op de lange baan geschoven. De Ruijter: "Als we er met KPN uit kunnen komen, hoeft dat niet meer." Een verbinding met Superweb komt als volgt tot stand. De klant belt het 0800-nummer van de ISP. Het telefoontje moet van het KPN-netwerk, waar Nederlanders doorgaans op zijn aangesloten, naar het netwerk van Eneco. Die koppeling heet interconnectie. Eneco dient voor voldoende interconnectiecapaciteit te zorgen. Telecombedrijven als Eneco kopen die capaciteit in bij KPN. De voormalige monopolist is verplicht die te leveren. Het Rotterdamse telecombedrijf heeft echter nooit bindende afspraken gemaakt met KPN over interconnectie.