Doet het telecombedrijf dat niet dan geldt een dwangsom van één miljoen gulden per dag met een maximum van 50 miljoen gulden, zo meldt Eneco in een persbericht. Eneco zegt echter met geen mogelijkheid de overeengekomen capaciteit te kunnen leveren. Het Rotterdamse bedrijf speelt de zwarte piet door aan KPN Telecom. Zaak Eneco tegen Superweb In een poging onder de dwangsom uit te komen heeft Eneco op haar beurt een kort geding aangespannen tegen Superweb en wordt een zaak tegen KPN overwogen. Daarnaast overweegt Eneco een spoedgeschil aanhangig te maken bij telecomautoriteit OPTA. De dwangsom gaat volgende week donderdag in. "We staan met onze rug tegen de muur," verklaart Eneco. "Momenteel moeten we niet alleen Superweb teleurstellen, maar ook onze andere afnemers van 0800-lijnen kunnen hinder ondervinden van de niet door KPN geleverde capaciteit." Internetaanbieder Superweb rekent 35 gulden abonnementskosten. Daarvoor mogen klanten inbellen op een gratis 0800-nummer. Voor de telecomdiensten sloot Superweb een contract met Eneco. Volgens dat contract zou Eneco nu 48 lijnen beschikbaar moeten hebben voor Superweb, voldoende voor ongeveer 40.000 klanten. Eneco bleef echter in gebreke, reden voor Superweb om het telecombedrijf een proces aan te doen. (Zie nieuws van 6 december.) Eneco had geen afspraak met KPN Een verbinding met Superweb komt als volgt tot stand. De klant belt het 0800-nummer van de ISP. Het telefoontje moet van het KPN-netwerk, waar Nederlanders doorgaans op zijn aangesloten, naar het netwerk van Eneco. Die koppeling heet interconnectie. Eneco dient voor voldoende interconnectiecapaciteit te zorgen. Telecombedrijven als Eneco kopen die capaciteit in bij KPN. De voormalige monopolist is verplicht die te leveren. Toen Eneco in augustus het contract met Superweb sloot heeft het Rotterdamse telecombedrijf echter nooit bindende afspraken gemaakt met KPN over interconnectie. "Op basis van signalen van KPN hebben we dat contract gesloten. We hebben inderdaad nooit een toezegging gehad," zegt Eneco-woordvoerder Cor de Ruijter. Superweb heeft van Eneco nu 24 lijnen aangeleverd gekregen, volgens de woordvoeder ruim voldoende om de huidige klanten op een behoorlijke manier te bedienen. "Uit berekeningen van Superweb zelf blijkt dat er 24.000 klanten van het huidige netwerk gebruik kunnen maken," zegt De Ruijter. Superweb heeft ongeveer 14.000 actieve gebruikers. Waarom het dan toch steeds misgaat bij Superweb weet ook De Ruijter niet. Door de problematiek met inbellen en andere technische akkefietjes heeft Superweb de woede op haar hals gehaald van vele gebruikers. Het jonge internetbedrijf voelt inmiddels ook de hete adem van de Consumentenbond in haar nek. De bond dreigt met maatregelen als Superweb haar dienstverlening niet op orde krijgt. (Zie nieuws van 14 december.)