Deze software wordt gebruikt om de computer snel achterelkaar te laten inbellen bij een provider. In diverse nieuwsgroepen en op enkele websites is SuperDial door de maker aangeboden aan abonnees van Superweb. Afgelopen weekeinde ontbrandde er een discussie op het 0800 Internet Forum van NielsOnline, een site over onder meer Superweb. Enkele gebruikers van SuperDial constateerden dat de software meer deed dan inbellen. Het programma zocht contact met een mailserver. Na hevig gespeculeer over een mogelijke 'backdoor' in SuperDial trad de maker, die de schuilnaam DaZZle gebruikt, naar buiten. In een lange verklaring geeft hij toe dat er inderdaad een achterdeur is ingebouwd in de software. "Ik heb geen zin meer om nog verder mysterieus te gaan zitten doen over SuperDial. Zoals jullie wel gemerkt hebben gaan er geruchten rond dat er een backdoor zit in SuperDial. Dit is waar", schrijft DaZZle. Het programma stuurt de naam en het wachtwoord van de gebruiker per e-mail naar de programmeur. DaZZle schrijft dat hij om nobele redenen het programma van een achterdeur voorzag. "Wat ik wou doen was kijken of het makkelijk zou zijn om passwords te verkrijgen met een dergelijk programma." De programmeur zegt noemt het resultaat van zijn dubieuze onderzoek 'verontrustend'. "Ik kreeg 340 mailtjes met ik schat meer dan 200 Superweb accounts, zo makkelijk is het om massaal aan accountjes te komen." Het bleek ook dat sommige SuperDial-gebruikers meer dan één inlognaam en wachtwoord gebruiken. Zeer waarschijnlijk betreft het gekaapte accounts. Superweb is op de hoogte van de problemen met SuperDial. "We hebben contact gehad met DaZZle", zegt Superweb-oprichter Martijn Eier. "We zullen eerst achterhalen wie hij is, dan met hem praten. Als hij dit met opzet heeft gedaan, zullen we aangifte doen." Netwerkbeheerder Ron Ingenkamp van Superweb heeft van DaZZle een lijst gekregen met accounts die door meerdere mensen worden gebruikt. "Hiermee lossen we wellicht ook het wachtwoordprobleem op", zegt Ingenkamp. Waarmee hij verwijst naar de hardnekkige problemen met de wachtwoordserver van de ISP. "Iemand mag één keer ingelogd zijn. Als er met hetzelfde account nog eens wordt ingebeld houdt het systeem dat tegen." Ingenkamp schat dat tussen de vier- en zeshonderd abonnees SuperDial gebruiken. "Ik raad hun aan nieuwe wachtwoorden aan te vragen."