De 150 leden van de Tweede Kamer kunnen de borst natmaken: hun mail-inbox kan de komende tijd worden gebombardeerd met spam. Een anonieme surfer heeft de e-mailadressen van de Kamerleden en 400 anderen van de site van het parlement geschept en in een e-mailtje rondgestuurd. De anonymus vindt dat de beveiliging en dus de systeembeheerder van parlement.nl hebben gefaald. De Stafdienst Communicatie Tweede Kamer meldt dat de soep niet zo heet gegeten wordt. "De e-mailadressen van de parlementariërs zijn gewoon openbaar – ook op de website. Maar er blijven natuurlijk onbeschaafden die er misbruik van maken", aldus een woordvoerder. Hij voegt er aan toe dat de digibeten in de Kamer binnenkort zal worden uitgelegd hoe de vork precies in de steel steekt. Surfers die even niet over een computer beschikken kunnen toch hun e-mail opvragen – via de telefoon. Jfax – het bedrijf dat klanten faxen laat versturen via het Internet – heeft recent Jtalk geïntroduceerd. Deze technologie stelt computerloze gebruikers in staat om berichten uit hun inbox op te vragen, te beantwoorden en naar elders te versturen. Jtalk kan attachments niet lezen, maar wel vertellen of er eentje aan een bericht vastzit. Een gebruikersnaam en een wachtwoord moet ervoor zorgen dat het je e-mail voor anderen ongrijpbaar blijft. Jtalk kost 2,50 dollar per maand plus eenmalige aansluitingskosten van 15 dollar. Daar bovenop komt 25 dollarcent voor iedere minuut dat Jtalk e-mailtjes ophaalt. De technologie werkt met iedere POP3-compatibele server. Diamond Multimedia en Liquid Audio gaan samenwerken om gezamenlijke muziek aan te bieden die van het Internet kan worden geplukt – zonder dat de auteursrechten worden geschonden. Diamond is de producent van de Rio, een walkman waarmee je MP3-bestanden kunt afspelen. Het bedrijf stond onlangs voor de rechter, omdat de Amerikaanse platenindustrie bezwaar maakte tegen de verkoop van de Rio (zie Verbod op Rio geschrapt). Liquid Audio is de merknaam van een technologie om beschermde muziek op het net aan te bieden. Door de Rio geschikt te maken voor Liquid Audio zou Diamond Multimedia verdere botsingen met de platenbonzen kunnen vermijden. Niet bij bloot alleen: Playboy heeft een strategisch bondgenootschap gesloten met K-Tel, één van de grootste muziekverkopers in de Verenigde Staten. De twee bedrijven gaan een gezamenlijke winkel op het Internet beginnen, waar online-shoppers kunnen kiezen uit meer dan 250.000 titels inclusief de verzamelplaten waarmee K-Tel al decennia geleden zijn naam maakte. De Playboy/K-Tel Music Store krijgt een plaatsje op de website van het bekende blootblad. Dat garandeert de winkel volgens de bezoekersstastieken meer dan 60 miljoen pageviews per maand. Bezoekers kunnen ook muziekfragmenten uit de K-Tel-collectie kiezen en hun eigen CD laten branden, die daarna per post wordt opgestuurd. Grote concurrenten voor de nieuwe website zijn Amazon.Com en de recente gefuseerde CDNow en N2K (zie Snippers van 23 oktober).