Tot 2005 zal het online winkelen verviervoudigen. De inkomsten uit e-commerce zullen groeien van 38,3 miljard dollar in 2000 naar 156 miljard dollar in 2005. Deze cijfers blijken uit een rapport dat is uitgegeven door onderzoeksbureau eMarketer.

Al die extra bestedingen op internet worden opgebracht door steeds meer internetters die hun weg naar online winkels weten te vinden. eMarketer schat dat op dit moment iets meer dan 79 miljoen mensen actief op internet producten kopen.

Met de stijging van het aantal internetters de komende jaren, zal het aantal actieve kopers tevens toenemen, zo menen de onderzoekers. Vorig jaar waren er 116,5 miljoen mensen actief op internet. Dat zal de komende drie jaar groeien naar 184,1 miljoen mensen. Het aantal actieve kopers zal de komende drie jaar stijgen naar zo'n 130 miljoen mensen.

De meeste internetters surfen direct naar de websites van bekende, bestaande winkels. Dat betekent volgens de onderzoekers dat er minder aandacht uitgaat naar nieuwkomers op de internetmarkt en bedrijven die geen winkelpanden hebben.

Nederlandse internetters zijn niet bijzonder kooplustig op het web. Eerder dit jaar bleek uit een onderzoek van Boston Consulting Group dat Nederlanders in vergelijking met Duitsers en Engelsen weinig kopen op internet. In Duitsland en Engeland doet meer dan 50 procent van de internetters wel eens aankopen via internet. In Nederland is dat 27 procent.