Symbaloo probeert met een iPhone-achtige interface de start op internet intuïtiever te maken, legt Eduard Weijgers, ceo van het in Delft gevestigde bedrijf, uit op The Next Web Conference in Amsterdam. Een pagina vol met links, de methode die het welbekende Startpagina hanteert, voldoet volgens hem niet. "Je ziet door de bomen het bos niet meer."

Daarom bedacht Tim Has samen met een technisch team de alternatieve poort naar het internet, waarna Weijgers als ceo werd aangesteld. Symbaloo is simpel gezegd een een desktop waarop door de gebruiker verschillende blokken worden geplaatst. Deze blokken verwijzen bijvoorbeeld naar de zoekfunctie van YouTube, een routeplanner of de site van de NS. Door op een blok te klikken wordt de bedoelde zoekfunctie getoond in het midden van Symbaloo. Na het invoeren van de zoekopdracht opent een scherm in een nieuw venster waarin de geraadpleegde site wordt weergegeven.

Bedrijfsmodel

Het staat gebruikers van Symbaloo geheel vrij om de 'online desktop' in te delen zoals ze wensen, benadrukt Weijgers. Een gebruiker kan zelf allerhande sites toevoegen aan de startpagina. De buttons die standaard op de site staan zijn volgens de ceo de meest gebruikte sites in Nederland. Het zijn volgens hem zeker geen reclame-uitingen. De sites hebben niet betaald om op de voorpagina terecht te komen.

"We zijn ook geen moeder Theresa", benadrukt Weijgers terwijl hij het businessmodel uiteen zet. "Het moet wel levensvatbaar zijn. Gebruikers hebben vaak niet door dat ze geld opleveren." Symbaloo werkt met een trafficverdienmodel. Als er bijvoorbeeld via Symbaloo gezocht wordt in Google krijgt het Nederlandse bedrijf daar een bepaald bedrag voor van de zoekgigant. Weijgers vertelt dat hij niet met iedere afzonderlijke site een dergelijke deal heeft gesloten. "Met bedrijven als Tradedoubler of Tradetracker is het mogelijk om alle affiliates in een keer binnen te trekken."

Voor de wind

Het gaat Symbaloo voor de wind. De site ging pas in de tweede helft van vorig jaar open voor het grote publiek, maar won afgelopen week wel de Spin-award voor beste website van 2007.

"Het idee ontstond in december 2006", legt Weijgers de geschiedenis van de startup uit. In het eerste gedeelte van 2007 was Symbaloo beschikbaar als gesloten bèta. Vanaf oktober werden de deuren geopend voor alle internetgebruikers. "Spontaan waren er buitenlanders die het idee zo goed vonden dat ze de site wel wilden vertalen", aldus Weijgers. Dat heeft er onder andere voor gezorgd dat Symbaloo nu beschikbaar is in veertien talen.

Op naar Silicon Valley

Het vertalen van de site is echter niet genoeg. Volgens Weijgers is het belangrijker dat de content wordt aangepast aan het land. "Als ik in Nederland een makelaarssite wil integreren weet ik dat ik bij Funda moet zijn. Maar voor Frankrijk zou ik dat echt niet weten." Daar is een lokale input voor nodig. "Op dit moment is de content klaar voor zes landen." Deze week moet de Franse versie online gaan.

Weijgers is van plan om zijn concept eerst in Europa uit te rollen. "Dat kan makkelijk aangestuurd worden vanuit Nederland", aldus de ondernemer. In de zomer gaat hij zelf een branche opzetten in de Verenigde Staten. "Ik ben ervan overtuigd dat dat goed gaat", zegt Weijgers die zich in Silicon Valley wil gaan vestigen. "Symbaloo gaat de wereld veroveren!"

Van begin af aan verdienen

Weijgers is zo overtuigd van zijn idee omdat Symbaloo al vanaf het begin inkomsten genereert. Daarnaast heeft hij 'twee goede investeerders'. "Het is niet alleen maar gebakken lucht. Ik ben blij dat het verdienmodel klopt." Het werkt ook in zijn voordeel dat de Nederlandse site dagelijks 20.000 unieke bezoekers genereert en dat negentig procent van de gebruikers terugkeert naar de site. "We hebben een enorme community", zegt Weijgers.

Er bestaat volgens hem ook geen typische Symbaloo-gebruiker. "Uit een enquete bleek dat de site gebruikt wordt door mensen tussen de twintig en de zestig. Er is echt geen enkele trend in te ontdekken." Daarnaast is het een site die volgens Weijgers erg gemakkelijk te gebruiken is, maar ook voor de wat technische gebruikers erg interessant kan zijn.

Crossplatform

Weijgers zegt tevreden te zijn met de site zoals hij nu staat. Maar: "Het is nooit af." Er wordt volgens hem hard gewerkt aan het gebruiksgemak. "Een keer per maand willen we een nieuwe feature introduceren." Daarnaast wil Weijgers startpagina's gaan maken voor bijvoorbeeld het WK en de Olympische Spelen. Maar ook de mobiele telefoon en televisie wil hij niet vergeten. "Het is uitermate belangrijk om crossplatform te ontwikkelen."

Ondanks zijn geplande vertrek naar Amerika benadrukt Weijgers dat Symbaloo een echte Nederlandse ontwikkeling is en dat ook blijft. "Ons hoofdkantoor blijft gewoon in Delft." Het is volgens hem belangrijk dat Nederlandse bedrijven kunnen zien dat internetondernemen hier ook goed mogelijk is.