Het 'application-publishing platform' van Symbian heet Horizon en wordt in oktober al gelanceerd. Symbian wil applicatieontwikkelaars een 'one-stop shop' bieden. Symbian wil hiermee apps standaardiseren, zodat een app gebruikt kan worden op alle Symbian-toestellen, zowel van Nokia als andere makers. Vanuit Horizon worden ontwikkelde apps naar diverse appstores, zoals de Ovi Store, gestuurd.

Balans

Dit moet ontwikkelaars veel werk schelen en daarmee het Symbian-platform weer meer appmakers opleveren. Tegelijkertijd omzeilt Horizon als portal een regelrechte concurrentieslag met de appstores van Symbian-gebruikende telefoonmakers en telecombedrijven.

De nonprofit stichting voor het Symbian OS voert nu gesprekken met zeven niet nader genoemde partijen. Het heeft al strategische overeenkomsten gesloten met Samsung voor diens Application Store, AT&T voor diens Media Mall, en Nokia voor de Ovi Store. Nokia is de voornaamste leverancier van mobiele telefoons met het Symbian OS.

iPhone-voorbeeld

Horizon volgt in wezen het voorbeeld van Apple met diens iTunes App Store en het DevCenter daarvoor. Groot verschil is natuurlijk dat Symbian niet alleen op de 'eigen' hardware van eigenaar Nokia draait. Leveranciers als Samsung, LG, Motorola, Sony Ericsson, en BenQ gebruiken ook het Symbian OS.

De positie van dat besturingssysteem is de laatste jaren wel afgekalfd bij die andere smartphoneproducenten. Microsoft heeft leveranciers overgehaald zijn Windows Mobile te gebruiken, maar zag daarna ook weer 'overlopers'. Recent heeft Google Android veel telefoonmakers voor zich gewonnen.

Toch had het Symbian OS eind vorig jaar nog een wereldwijd marktaandeel van 47,1 procent (52,4 procent over heel 2008), volgens metingen van onderzoeksbureau Gartner. Het is daarmee de grootste, gevolg door het Blackberry OS (19,5 procent), Windows Mobile (12,4 procent) en OS X van de iPhone (10,7 procent).

Apps bepalen de waarde

Analist John Delaney van onderzoeksbureau IDC zegt dat de appstore van Symbian een logische stap is. "Telefoons zijn nu niet langer taakgerichte (special purpose) apparaten, maar worden algemene apparaten", zegt hij tegen BBC News. Daarbij verschuift de aandacht van de hardwarefunctionaliteit naar de beschikbaarheid van software.

Hij trekt de vergelijking met de pc-industrie waar de hardware jaren terug al steeds generieker is geworden. De waarde van het apparaat zit dan in de software, de applicaties. "Het tegendeel is het geval voor het grootste deel van de geschiedenis van de mobiele telefoon. Dat staat nu op het punt te veranderen."

De IDC-analist waarschuwt nog wel dat het niet duidelijk is hoeveel consumenten bereid zijn te betalen voor apps en wat voor grip een appstore dan heeft op de klant. Zowel telefoonfabrikanten en platformmakers als telecombedrijven zien wel een middel om klanten aan zich te binden. Zij storten zich en masse - en ieder voor zich - op de markt met appstores.