Systeembeheerder Wilfried de Haas werkt bij Ictivity. Dat bedrijf is landelijk actief als adviseur en beheerder van netwerkinfrastructuren bij derden. Zelf werkt hij als interne sysadmin bij dat bedrijf. De systemen die hij daar beheert zijn onderverdeeld in vier categorieën.

Zo is er een productieplatform met servers voor de 25 interne medewerkers van het bedrijf, maar ook voor consultants bij de klant. Een trainingsomgeving voor de trainingen die het bedrijf bij klanten geeft. Een laboratoriumomgeving waar consultants, ook extern, tests kunnen uitvoeren voordat ze dat bij de klant doen. Uiteindelijk is er ook een testomgeving met fysieke servers waarbij iemand bijvoorbeeld de migratie van een klant al kan testen. In totaal beheert De Haas 28 fysieke servers, het aantal virtuele servers daarop wisselt.

Rare situatie

Bij Ictivity werken meer dan honderd consultants die vanzelfsprekend ook veel verstand van de technologie hebben. “Dat is natuurlijk een heel rare situatie", erkent De Haas. “Dat was toen ik hier begon aan de ene kant best wel spannend, maar aan de andere kant juist de uitdaging. Je hebt hier namelijk te maken met mensen die volledig op Linux werken, die ook alles op Linux willen en kunnen doen. En je hebt mensen die alleen maar met Microsoft werken."

De Haas noemt het een “zeer diverse omgeving". Hij vervolgt: “Het is vooral belangrijk dat mensen met Linux op onze fileserver kunnen, maar mensen met Windows ook. Dus dat het gewoon van alle kanten benaderd kan worden. Dat is best spannend en ik ben er de laatste tijd goed in geslaagd om zo juist de samenwerking tussen die groepen te vergroten."

Meer kennis dan de beheerder

In een bedrijf met zulke gespecialiseerde mensen loop je als allround systeembeheerder al snel tegen het feit aan dat er mensen zijn die over bepaalde dingen een veel diepere kennis hebben dan jij. Dat stelt ook De Haas. Maar juist door de betrokkenheid van al die mensen bij het bedrijf wordt er veel gespard over wat het beste werkt. “Daardoor draaien we nu een heel stabiel netwerk op verschillende operating systems", aldus De Haas. “Wat dat betreft hebben we in het half jaar dat ik hier nu werk grote stappen vooruit gezet."

De Haas legt uit dat er voor hij er kwam eigenlijk totaal geen contact was tussen de open source mensen, de Microsoftmannen en het interne systeembeheer. Hij heeft dat aangepakt door vooral te gaan communiceren met de verschillende gelederen binnen het bedrijf. “Ik wil gewoon met elkaar sparren over wat we gaan doen. Als we een migratie krijgen moeten we ook elkaars belangen zienn en de voordelen op het moment dat je overgaat naar een ander systeem."

Drama voor open-source

Eén van de pikantere overstappen die onlangs gemaakt is binnen Ictivity is de migratie van Novell Groupwise naar Microsoft Exchange. “Voor de jongens die met open source werken is dat dramatisch in eerste instantie. Maar er is wel bereidheid om er aan mee te werken en om het samen tot een succes te maken." De Haas is er trots op dat hij dat bereikt heeft.

Hij wil de medewerkers van het bedrijf bovendien niet iets opdringen. Bij mensen met zoveel kennis werkt dat volgens hem niet. “Je kunt dan ook geen verhaaltje ophangen. Daar word je op een dag echt wel op aangesproken", zegt hij. En hoewel het open source kamp en het Microsoft kamp nog wel eens botsen, levert dat volgens De Haas ook juist discussies op die de samenwerking en de betrokkenheid verbeteren.

Ontwikkelingen

De Haas is ook steeds bezig met nieuwe ontwikkelingen. Hij zegt niet zo nodig voorop te hoeven lopen, maar erkent dat dat iets is waar je binnen een bedrijf als Ictivity niet altijd onderuit komt. Zo zijn er steeds meer mensen die een iPad gebruiken op het werk. Je moet volgens De Haas dan goed kijken hoe je dat beheert.

Dat doet De Haas niet alleen voor intern gebruik, hij is namelijk ook verantwoordelijk voor de servicedesk van Icitivity. Daar kloppen klanten van het bedrijf aan als zij ondersteuning nodig hebben. Hij noemt een gemeente die onlangs groots de iPad invoerde. “Daar leveren wij dan ook support op".

Zelfredzaamheid

Volgens de collega's die zijn nominatie steunden praat De Haas altijd normaal Nederlands en vervalt hij niet snel in vakjargon. Bovendien staat hij altijd voor zijn collega's klaar. De Haas vindt dat erg belangrijk. “Ik vind het sowieso leuk om gebruikers om me heen te hebben", zegt hij. “Ik heb vier maanden op een kantoor gewerkt waar verder bijna niemand zat en dan mis ik het directe contact met de gebruiker. Niet alleen voor een gezellig praatje, maar ook voor ondersteuning en vooruitgang zien bij hoe de gebruiker het oplost."

“Ik ben namelijk geen beheerder die naar een gebruiker toegaat, drie keer klikt en houdoe zegt, maar wil uitleggen wat er allemaal kan. Ik wil mensen uitleggen hoe ze een bepaald probleem kunnen oplossen. Dan kunnen ze het de volgende keer zelf ook doen." Het is voor de beheerder belangrijk dat de gebruiker ook snapt wat hij doet.

Andere finalisten van Systeembeheerder van het Jaar: Erik van Trijp: De gebruiker maakt of breekt je Jacques Bruijnzeels: van cafetaria naar systeembeheer Mark Peter van Sijll: begonnen met UNIX Tonny Woertman: de laatste tijd steeds meer iPads