“Ik pak elk probleem op, en los het op, en is het niet op te lossen, dan verzin ik een alternatief. Maar ik laat mensen niet in de kou staan", zegt Mark Peter van Sijll over zichzelf. “Mark Peter is nooit te beroerd om te helpen met sysadmin-leed, zelfs 's avonds of in het weekend staat-ie paraat! Topper!" reageren zijn collega's. “Meer dan 300% inzet, een ware rots in de branding", en “Eentje waar je niet zonder kan."

Begonnen met UNIX

Hij werkt nu een half jaar bij WebAds, maar heeft al vijftien jaar ervaring als systeembeheerder, onder meer bij Van Gend & Loos, KPN, Microsoft en een aantal banken. “Eigenlijk kom ik uit de prothesetechniek. Ik heb aangezichtsprotheses gemaakt van mensen, alleen kon ik in die branche geen werk vinden, dus heb ik mijzelf heropgeleid. Ik heb van mijn hobby - computers - mijn werk gemaakt."

“Ik ben begonnen met UNIX, maar de markt vroeg naar Microsoft Certified Systems Administrators, dus dat zijn we in 1996 gelijk gaan doen. Ik zoek de uitdaging altijd in mijn eigen werk, niet zozeer in het product waar het bedrijf voor staat. Bij WebAds heb ik ook weinig te maken met de dienstverlening zelf, online adverteren, ik ondersteun de mensen bij hun product. WebAds is wel het meest dynamische bedrijf dat ik tot nu toe heb meegemaakt. Tegen die dynamiek moet je zijn opgewassen."

Altijd gezorgd voor werk

Dat geldt ook voor zijn werk. Hij overleefde drie dips in de IT. “Ik heb ook nog even in de WW gezeten, en meegemaakt dat ik te duur geprijsd was in de markt, dan ga je een stap terug, want het is belangrijk dat je geen groot gat ik je cv laat vallen. Je krijgt daardoor wel een ZZP-effect naar de markt. Men ziet je als een jobhopper, maar zo zie ik het zelf niet. Ik heb altijd gezorgd dat ik werk had."

Dat hij in de smaak valt heeft met zijn karakter te maken, denkt Van Sijll. “Mensen weten wat ze aan mij hebben, ik ben misschien hard, maar duidelijk. Dat valt misschien niet overal goed, maar hier wel. Ik neem ook graag mensen in de zeik maandagochtend bij de koffieautomaat. Dat verwachten ze niet van een systeembeheerder."

Vestigingen in Chili en Turkije

Hij volgt nieuwe ontwikkelingen op de voet: cloud, virtualisatie en SaaS. “Ik krijg wel eens te horen, ben je niet bang dat je beroep uitsterft nu alles wordt gehost? Ik denk het niet. Dingen worden anders. Ik doe hier alles in mijn uppie, inclusief de IT voor onze Europese vestigingen in Spanje, Italië en Engeland. Straks krijgen we Chili en Turkije erbij. We doen alles per mail en telefoon en ik neem op afstand de desktop over. Het komt maar een enkele keer voor dat we iemand lokaal moeten inhuren."

Wel merkt hij dat gebruikers in de loop der jaren zelf deskundiger zijn geworden. “Vroeger moest je mensen helpen die weinig computerervaring hadden, nu denkt de CEO met je mee. Nadeel is misschien de bemoeizucht. Mensen denken het beter te weten. Zo kreeg ik van mijn baas een update van VMware dat we hier aan het uitrollen zijn ten behoeve van virtualisatie en consolidatie over een LAN/WAN netwerk, en daarmee was hij me toch weer mooi te snel af."

Eigen loodgieter

'Ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit, ik kan als het moet een nacht doorwerken. Dan wordt er ook niet van me verwacht dat ik 's ochtends meteen weer in de spits ga staan. Ik hou van aanpakken. Thuis ook. Ik heb mijn eigen keuken verbouwd en de vloerisolatie aangelegd. Ik bel geen loodgieter, ik ben mijn eigen loodgieter."