Van de Merwe is in wezen de ict-afdeling van Netaspect, ontwikkelaar van e-businessapplicaties voor de verzekeringsbranche. Hij is niet altijd de eenmans-ict geweest: “Door de recessie ben ik wel it-collega's verloren." Maar dat zet hem aan tot verder automatiseren: “Wat kan ik nog meer automatiseren? Met scripts, om jobs te draaien, die me dan 's ochtends informatie geven en op gang helpen."

'Vanuit hobby'

Hij is jaren geleden systeembeheerder geworden vanuit zijn hobby. “Ik zat eerst in een heel andere branche: de chemie." Daar was hij geen ict'er, of zelfs geen techneut. “Ik was chemicus. Ik heb ooit een kennis geholpen met computers bij zijn bedrijf."

De ict-kennis en -kunde van een chemicus is niet per definitie afdoende voor een carrière als beheerder. “Maar ik was altijd al wel aan het prutsen." Zijn ict-loopbaan nam geleidelijk aan een vlucht. Op een gegeven moment was hij ook goed bekend bij de mensen van het bedrijf waar hij 'bijbeunde'. Die overstap, van chemie naar ict, ziet hij ook als zijn 'topprestatie'. “Als redelijk onervaren persoon de ict ingaan. En dat zo doen dat daarbij de eindgebruikers hun werk kunnen doen."

De kennis die hij toen hielp, was daar system engineer. Die voorganger van Van de Merwe is op een gegeven moment dieper een ict-specialisatie ingegaan. “In SQL, hij heeft daar een eigen bedrijf voor opgezet. Maar ik heb een bredere blik: op Sharepoint, virtualisatie, netwerken, telefooncentrales."

Eigenlijk lijken er geen ict-gebieden te zijn die deze beheerder niet interesseren. Toch is er wel een aspect waar hij niet zo warm voor loopt. “Documentatie! Maar dat hoort er wél bij", benadrukt hij. “Ik heb mijn documentatie wel op orde, maar het is geen favoriete activiteit."

Honkvast

Het bedrijf waar hij ooit die kennis heeft geholpen is hetzelfde Netaspect waar Van de Merwe nu nog in dienst is. “Ruim tien jaar nu, ja. Ik ben nogal honkvast, ook omdat ik het hier prima naar mijn zin heb." Van de Merwe zet zich daarmee neer als niet-typische ict'er: “Gemiddeld wordt er toch om de vijf jaar een overstap gemaakt." Voor hem hoeft dat niet.

Die stabiliteit in zijn werk staat niet gelijk aan conservativiteit en geldt ook niet voor de inhoud van zijn werk. Deze genomineerde voor de SysAdmin van 2011 heeft namelijk twee functies, voorheen drie. “Ik ben hoofd systeembeheer en ook system engineer. Dat eerste is dus voor onze eigen systemen, dat tweede is dat ik bij klanten bezig ben, voor hun."

Ooit ook hosting

Daarnaast is Van de Merwe hoofd hosting geweest. “Wij hebben ook ooit hosting gedaan, maar dat is uitgefaseerd." Na ongeveer acht jaar is toch bepaald dat die activiteit niet tot de kerntaken van het bedrijf behoort, of: niet meer tot de kerntaken behoort. “Hosting is toch een hele andere tak van sport."

Klanten zijn ruim vooraf geïnformeerd over het schrappen van die activiteit, en vervolgens overgeheveld naar andere hosters. “De laatste klant is ongeveer zes maanden geleden overgegaan." Van de Merwe mist hosting wel wat, geeft hij aan. “Als we ooit weer zouden doen, maar dan voor kleinere klanten, zou ik dat leuk vinden."

Technische eindgebruikers

Netaspect heeft ook zonder hosting genoeg werk om hem bezig te houden. Hij is in wezen de ict-afdeling van het bedrijf, dat in totaal zo'n vijfentwintig man in dienst heeft. Dat omvat developers, architectecten en de directie. Allemaal vrij technische mensen.

Het feit dat zijn eindgebruikers zelf ook techneuten zijn, is zowel een plus- als een minpunt. “Soms komen mensen zelf al met een oplossing voor een probleem. Maar soms kan die technische kennis zelf voor diepere problemen zorgen", geeft Van de Merwe aan. De medewerkers bij Netaspect zijn zelf admin op hun pc's, wat nodig is om zelf zaken goed te ontwikkelen en testen. “Dat werkt twee kanten op."

Maar hij heeft ook te maken met 'gewone eindgebruikers'. “We hebben twee dames op de administratie", die als het ware internet zien als 'de blauwe e'. Dat heeft de systeembeheerder wel eens hele andere problemen opgeleverd.

Tot op heden heeft Van de Merwe geen onoplosbare of zelfs enorme problemen gehad. “Natuurlijk wel problemen, maar die zijn altijd wel opgelost. Ik heb wel eens een Murphy-dag, maar dat raakt de bedrijfsvoering niet." Een probleem wat hem is bijgebleven, is een weigerend back-upsysteem. “Ik ben daar ooit een maand mee bezig geweest. Uiteindelijk ben ik er nooit helemaal achter gekomen wat het eigenlijke probleem was. Er was een bitje omgevallen." Tussendoor was er wel een ander back-upsysteem in gebruik genomen.

Glasvezelmigratie

“Ik ben nu bezig met een overstap naar glasvezel. Onze SDSL-verbinding [symmetric digital subscriber line - red.] gaat eruit. We hebben hier in Dordt al wel redelijk wat glasvezel, op ongeveer veertig meter van ons pand al. Dat biedt een betere bandbreedte voor een lagere maandlast."

Het gaat Van de Merwe niet alleen om lagere kosten, hij kijkt ook vooruit. “Mijn eindgebruikers zitten meer en meer bij klanten, ik voorzie dat ze steeds meer bij klanten gaan werken." Een goede glasvezelverbinding kan dat beter bedienen dan SDSL. Daarbij moet Van de Merwe ook rekening houden met de opzegtermijn voor het SDSL-jaarcontract. Dat niet tijdig opzeggen, zou “zonde van het geld zijn" en dus zakelijk niet slim.

Andere finalisten van Systeembeheerder van het Jaar: Erik van Trijp: De gebruiker maakt of breekt je Jacques Bruijnzeels: van cafetaria naar systeembeheer Mark Peter van Sijll: begonnen met UNIX Tonny Woertman: de laatste tijd steeds meer iPads Wilfried de Haas: balanceren tussen Windows en Linux