Naarmate de populariteit van de iPhone stijgt, stijgt ook de vraag naar het toestel op andere netwerken dan die van T-Mobile, die vooralsnog de exclusieve partner van Apple is. Deze ontwikkeling leidt tot frictie in de markt.

Vodafone promoot iPhone

Concurrent Vodafone lijkt zich niet langer aan deze exclusiviteit te storen en promoot de iPhone als de 'hotste telefoon' steeds prominenter op zijn site. Daartoe is de operator een samenwerking begonnen met twee verkopers van mobieltjes. Op die manier kan Vodafone op zijn eigen site reclame maken voor het gadget inclusief prijs en abonnement. Voor de uiteindelijke transactie wordt de nieuwe klant dan doorgelinkt naar de ‘onafhankelijke dealer’.

“De iPhone is een populair toestel, en consumenten willen het toestel ook op ons netwerk gebruiken. We willen het alleen maar makkelijker maken voor klanten om te kunnen kiezen,” verklaart een woordvoerder van Vodafone de opvallende promotie.

Vodafone had voor deze constructie een samenwerking met twee verkopers: Phoneshop en iVoordeel. Het directe linken bezorgde deze shops veel iPhone-klanten, melden beide dealers desgevraagd.

T-Mobile wilde link weg

Maar voor Phoneshop was de bonanza van korte duur. Binnen een paar dagen trok T-Mobile bij de dealer aan de bel. “Om problemen te voorkomen heb ik de link laten verwijderen”, aldus Marc Edery, directeur van Phoneshop.

“Vodafone kwam met het voorstel om een link naar Phoneshop te plaatsen, dat leek ons een goed idee. Maar al na een paar dagen belde T-Mobile en die verzocht de link weg te halen. Ik heb toen het linkje laten weghalen om oorlog te voorkomen,” zegt Edery, die benadrukt dat T-Mobile geen dreigementen heeft geuit. “T-Mobile heeft natuurlijk officieel het alleenrecht op de iPhone. En we hebben een goede relatie met T-Mobile.” Op zijn site blijft Edery overigens het toestel ook in combinatie met abonnementen van andere operators verkopen.

XL Voordeel

De enige overgebleven partner van Vodafone is XL Voordeel BV, dat de sites iVoordeel.nl en XLVoordeel.nl uitbaat. Op de eerste wordt de iPhone 3GS verkocht, op de laatste de nog niet leverbare iPhone 4.

XL Voordeel heeft geen relatie met T-Mobile, en directeur Hendrik Otten is dan ook niet benaderd door T-Mobile. XL Voordeel BV bestaat nog maar enkele maanden, daarvoor heette het bedrijf Accelerator Capital Partners II B.V.

Het enige dat het concern momenteel doet is iPhones verkopen in combinatie met een Vodafone abonnement. Maar desgevraagd ontkent Otten met klem dat zijn BV een juridische façade is van Vodafone.

“We hebben voor Vodafone gekozen vanwege hun fantastische netwerk. We zijn van mening dat naarmate consumenten meer gebruik maken van mobiel internet de keuze van het netwerk steeds belangrijker wordt”, aldus Otten, die refereert aan de recente problemen met ‘filevorming’ in het 3G-netwerk van officiële iPhone-operator T-Mobile.

T-Mobile wil zich niet uitlaten over het feit dat Vodafone zo opzichtig leurt met de iPhone. Over de relatie met mobielverkopers zegt de woordvoerster van T-Mobile: “Als wij afspraken hebben gemaakt met dealers over de levering van de iPhone, dan moeten die zich daar wel aan houden.”