In het derde kwartaal heeft T-Mobile, onderdeel van Deutsche Telekom, er 76.000 nieuwe abonnees bij gekregen, waarmee het klantenbestand is gegroeid tot 5,327 miljoen. De omzet in dit kwartaal was 477 miljoen euro, een stijging van 6,7 procent vergeleken met het tweede kwartaal. Deze cijfers zijn inclusief het ingelijfde Orange.

iPhone trekt de kar

Volgens T-Mobile is de groei vooral te danken aan de introductie van de iPhone 3G in juli. Vanwege diezelfde introductie zijn de verwervingskosten van T-Mobile wel opgelopen naar 122 euro per klant. In het voorgaande kwartaal was dat nog 91 euro. Ook kozen in het derde kwartaal veel voor een SIM-only abonnement.

Volgens Hans van Leeuwen heeft de iPhone ook geleid tot 'een spectaculaire groei van het gebruik van mobiel internet'. Dit is dankzij de iPhone en USB datakaarten toegenomen met 177 procent.

Moeizame migratie

Door de moeizame migratie van veel PrePaid klanten van het voormalige Orange naar het T-Mobile netwerk is de samenstelling van het klantenbestand van het telecombedrijf veranderd. Hierdoor kwam de gemiddelde omzet per gebruiker per maand (ARPU) neer op 24 euro, terwijl het in het tweede kwartaal nog om 26 euro ging.

Het afgelopen kwartaal heeft T-Mobile 45 miljoen euro geïnvesteerd. Dit geld ging met name naar de integratie van een deel van het Orange-netwerk, de modernisering en optimalisatie van het totale mobiele netwerk en het inzetten van EGSM voor een verbeterde inpandige dekking. Klanten van T-Mobile hadden in deze periode te kampen met dekkingsproblemen, onder meer met de nieuwe iPhone, en een landelijke storing. Deze moeizame netwerkintegratie is nu voltooid, liet T-Mobile gisteren weten.