De huidige nummer drie van de Nederlandse telecommarkt experimenteert al enige maanden op kleine schaal met zogenoemde hotspots, onder meer in Sheraton-hotels. Door de overname van de huidige negentig hotspots van Via Wia speelt T-Mobile nu in één klap een veel belangrijkere rol op het gebied van wifi. Eind 2004 wil T-Mobile in ons land ruim tweehonderd hotspots in beheer hebben, zo zegt algemeen directeur Niek Jan van Damme. Dit is een heel voorzichtige schatting. Intern zijn de doelstellingen veel ambitieuzer, zo geeft Van Damme toe. "Wij willen een leidende rol spelen met wifi in Nederland." T-Mobile zal onder meer de concurrentie moeten aangaan met KPN, dat eerder al Hubhop inlijfde. De overname past in de strategie van het Duitse moederbedrijf om niet alleen te gokken op gprs en umts wat betreft mobiele datadiensten. Eind dit jaar komt het bedrijf met een `geïntegreerd aanbod' voor umts, gprs en wifi. Hierbij zal naadloos heen en weer kunnen worden geschakeld tussen de verschillende netwerken, zonder dat de klant hier moeite voor hoeft te doen.

T-Zones

Met de huidige mobiele datadiensten over gprs – T-Zones genaamd – wil het overigens nog niet zo vlotten. Bij de introductie vorig jaar sprak T-Mobile de verwachting uit dat de gemiddelde omzet per gebruiker zou stijgen door het stijgende gebruik van datadiensten als mms. "Dat gaat minder hard dan we gehoopt hadden", verklapt marketing directeur Pim van der Feltz na de presentatie van de jaarcijfers in Den Haag. Grootste probleem is volgens hem dat gebruikers de dienst te ingewikkeld vinden. Hier wordt aan gewerkt. Momenteel zijn er in ons land 150.000 actieve (minimaal één keer per maand op de portal) gebruikers van T-Zones. De gemiddelde maandomzet per gebruiker (zowel prepaid als postpaid) was in het vierde kwartaal 37 euro. Een jaar eerder was dat nog 33 euro.