T-Mobile heeft klagende abonnees een mail gestuurd waarin het de tegemoetkoming voor de 3G-perikelen van de afgelopen tijd in het vooruitzicht stelt. Dit betreft dan de klanten die het klachtenformulier hebben ingevuld en die door T-Mobile zijn erkend als valide klager.

“Binnenkort ontvangt u twee maanden van de abonnementskosten van uw internetbundel van ons terug: één maand voor het ongemak en één maand als bonus”, schrijft Alexander Hamel, directeur T-Mobile Klantenservice, in het bericht. De compensatie loopt wel uiteen; afhankelijk van het abonnement. Zo krijgen klanten die een iPhone-abonnement hebben bij T-Mobile een vergoeding van 25 euro.

Onbekend aantal

De woordvoerster van T-Mobile wil niet kwijt hoeveel klanten worden gecompenseerd, alleen dat het gaat om “een aantal duizenden”. Het kan zijn dat klanten die het klachtenformulier hebben ingevuld niet in aanmerking komen voor de tegemoetkoming, maar de meeste klagers krijgen die wel, bevestigt de zegsvrouw.

Een aantal weken geleden explodeerde het aantal klachten over gebrekkige 3G-verbinding vanT-Mobile. de problemen speelden volgens het concern vooral in een aantal grote steden, waar door het enthousiaste gebruik van mobiel internet filevorming in het netwerk optrad.

T-Mobile zette voor een viertal steden een spoedoperatie op touw en beloofde gedupeerden te compenseren. De Consumentenbond vindt de compensatie niet voldoende.

Gemengde reacties

De reacties op de nu uitgestuurde mail van T-Mobile zijn op Twitter in elk geval gemengd. Sommige klanten prijzen het bedrijf om de correcte afhandeling van de kwestie. Zo tweet Maarten van Luijden: “Net een mail van T-Mobile dat ik aanmerking kom voor coulance regeling ivm slecht internet tijd geleden. Goed service.”

Maar anderen zijn cynischer, zoals Rody Huibers: “Wauw!! Ik krijg 10€ terug van T-Mobile vanwege hun waardeloze 3G netwerk. Hier in Amstelveen helemaal geen 3G.” “Nou T-Mobile ik heb nieuws!! Ik net NOG STEEDS last van netwerkproblemen!!” klaagt Wouter Schreuder.

Verdere werkzaamheden

Volgens T-Mobile is de acute filevorming verholpen. Wel investeert de operator de komende maanden verder in uitbreiding van capaciteit en dekking van 3G. Dat kan incidenteel gepaard gaan met verminderde dekking als antenne-installaties voor een upgrade offline moeten. T-Mobile beperkt deze werkzaamheden zo veel mogelijk tot de nachtelijke uren. Ook Vodafone is bezig met upgrade-werkzaamheden om zijn 3G-netwerk te versnellen.