T-Mobile heeft de voorverkoop van de iPhone 4 dinsdagavond om 20.00 uur gestaakt. Dat is precies 12 uur na de aanvang van de Nederlandse voorverkoop. De door de mobiele provider opgegeven reden is dat er een 'overweldigend' aantal klanten is dat het toestel wilde bestellen. Dit ondanks de problemen met het nieuwe antenne-ontwerp van Apple's nieuwe smartphone.

Huidige versus nieuwe klanten

"De belangstelling is vele malen groter dan verwacht", meldt T-Mobile op zijn site. "Omdat we een beperkte levering verwachten, vinden wij het verstandig om te stoppen met de voorinschrijving." De voorverkoop is gistrerochtend om 8.00 uur begonnen en was nog alleen bedoeld voor bestaande abonnees.

De bedoeling was dat nieuwe T-Mobile-klanten vanaf vandaag konden intekenen voor de iPhone 4. Dat gaat nu niet door; overstappers kunnen nu geen bestelling meer plaatsen. De voorverkoop voor nieuwe T-Mobile-klanten gaat pas op 30 juli van start. Het is niet bekend wat dan de levertijd is. Gisterochtend kregen bestaande T-Mobile-abonnees al te horen dat de toestellen over zes tot tien weken geleverd worden.

Bestelsite plat

De T-Mobile-site toonde dinsdag regelmatig foutmeldingen tijdens het bestelproces. Ook de site van Belcompany, waar eveneens voorbestellingen waren te plaatsen, kampte met een technische storing. In de Verenigde Staten heeft de exclusieve iPhone-carrier AT&T bij de voorverkoop ook grote technische problemen gehad.

In het derde fiscale kwartaal, dat op 26 juni is geëindigd, heeft Apple 8,4 miljoen iPhones verkocht. Dat is 61 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in 2009.