Provider T-Mobile stopt in zijn Amerikaanse winkels met het verkopen van BlackBerry-smartphones. T-Mobile reageert daarmee op de koerswijziging van de Canadese fabrikant. BlackBerry concentreert zich voortaan alleen nog op de zakelijke markt. Maandag werd bekend dat investeerder Fairfax BlackBerry wil opkopen.

'Winkelvoorraad niet efficiënt'

T-Mobile ziet geen efficiëntie meer in aanleggen van een winkelvoorraad, zo laat vicepresident David Carey weten aan Reuters. Dit vanwege de lage vraag door consumenten naar BlackBerry-toestellen. Zij die toch een BlackBerry willen bij T-Mobile krijgen het toestel na bestelling thuisgestuurd. In de winkels zal daarom nog wel een showmodel worden getoond. Volgens Carey worden BlackBerry-smartphones vooral nog door bedrijven gekocht, die hun aanschaf niet in de winkel doen.

T-Mobile VS, de op drie na grootste mobiele provider en een prijsvechter in Amerika, is een zelfstandig onderdeel van de Duitse telecomreus. Het kan daarom zijn eigen beslissingen maken. Wat de Nederlandse gevolgen van de mogelijke BlackBerry-verkoop aan Fairfax zijn is nog onduidelijk. T-Mobile Nederland laat Webwereld weten hier nog geen mededelingen over te doen.

Kwartaalcijfers niet onderbouwd

Ondertussen komt BlackBerry zelf deze week met financiële resultaten. Na de geplande bekendmaking van de kwartaalcijfers komende vrijdag volgy echter geen onderbouwing. Dit vanwege het overnamebod van 4,7 miljard dollar. Fairfax doet momenteel boekenonderzoek in Waterloo en heeft de optie bedwongen om op basis daarvan alsnog van de koop af te zien.