Het webcareteam van T-Mobile maakte vrijdagmiddag een opmerkelijke fout. De klantenservice van de telecomprovider publiceerde de inloggegevens van een klant op Twitter. Hierdoor konden alle bezoekers van het Twitteraccount bij de gegevens van de klant die op dat moment geholpen werd. Volgens een woordvoerder van de mobiele provider is er door niemand misbruik gemaakt van de gegevens.

Direct message

De woordvoerder van T-Mobile meent dat waar mensen werken, fouten worden gemaakt. “Het bericht had waarschijnlijk een direct message naar de klant moeten zijn”, zegt zij. “Toen men erachter kwam dat de gegevens geopenbaard waren is het account direct verwijderd en heeft T-Mobile contact opgenomen met de klant om het uit te leggen.” Volgens de zegsvrouw is de zaak daarmee afgesloten.

Beleid

Desalniettemin is er binnen T-Mobile wel de vraag gesteld of het slim is deze gegevens überhaupt via Twitter te versturen, laat de woordvoerster desgewenst weten. Het incident zou volgens haar van invloed kunnen zijn op het beleid. Het bedrijf gaat in ieder geval zorgvuldig kijken hoe het hier mee om moet gaan.

Door het stof

Ondertussen gaat de webcare van T-Mobile op twitter flink door het stof. Volgens een tweet van één van de medewerkers hebben ze zeer veel reacties gekregen op hun fout. Het team legt omstandig uit wat er gedaan is om de flater op te lossen.

Update 15:40: De getroffen gebruiker laat op Twitter weten dat er wel degelijk misbruik is gemaakt van zijn gegevens. Volgens hem is zijn (verlopen) abonnement aangepast, wordt hij gestalkt en zijn er facturen gedownload.

De klant meldt op Twitter dat T-Mobile de schade wil vergoeden met één maand gratis abonnement.

Webwereld webcast over DLP Datalekkage gebeurt meestal per ongeluk, en valt te voorkomen. Hoe DLP (data leakage prevention) in te zetten, waarvoor wel en waarvoor niet, hoort u in de Webwereld live webcast over DLP. Meld u aan.