Op de dag van de introductie van de iPhone liet T-Mobile aan diverse afilliate-bedrijven weten dat de affiliatebedragen per verkochte iPhone te verlagen van 22,75 euro naar 1,90 euro. Op diverse fora en blogs laten affiliates weten woest te zijn en zich 'genaaid' te voelen.

Bij affiliate marketing ontvangen websitebeheerders geld voor het aanbrengen van nieuwe klanten of bezoekers voor een website. Deze handel loopt via tussenpersonen zoals Tradedoubler of TradeTracker.

In het geval van de iPhone konden blogs en websites bijvoorbeeld zelf banners ontwerpen en reclame maken in nieuwsbrieven voor de nieuwe gadget. De hype rond de iPhone trok extra veel afilliate-marketeers die wilden meeliften op de interesse in het apparaat en werden aangetrokken voor de relatief hoge bedragen die er doorgaans voor mobiele abonnementen worden betaald.

Geschrokken

Een strijdbare Wesley de Gast,account manager van affiliatebureau TradeTracker, zegt niet akkoord te gaan met de verlaging van de vergoeding. T-Mobile houdt zich volgens hem niet aan de afspraken. Door de gratis publiciteit voor de gehypte nieuwe iPhone zou T-Mobile ook denken geen affiliate-marketing meer nodig te hebben, speculeert hij.

Hij speculeert bovendien dat T-Mobile de rol van affiliates heeft onderschat. Pas vorige week kwam het telecombedrijf erachter dat er veel klanten binnenkwamen via de afilliates, met de bijbehorende kosten. "Vrijdag hebben ze eigenlijk stel op sprong meteen besloten dat ze de vergoeding niet wilden geven voor de iPhones. In ieder geval niet volgens de standaard van 22.75 euro", zegt De Gast tegen Webwereld.

Valide argumenten

Roger Kenbeek, country manager van de Nederlandse tak van afilliatebureau Zanox heeft meer begrip voor de situatie. "Ik kan het begrijpen van T-Mobile die zegt: we hebben nu een product dat zo interessant is dat we daarvoor geen normale vergoeding hoven te betalen. Maar ik kan ook de publishers begrijpen die zeggen: wacht even: 'Wat is nu het verschil tussen een Nokia met een tweejarig abonnement en een iPhone met een tweejarig abonnement?'"

"Het is heel gebruikelijk in de telecomindustrie om verschillende vergoedingen voor verschillende producten en diensten te hebben." Hij merkt wel op dat de hele situatie onverwachts is. "Het is absoluut een unieke situatie waarbij van beide kanten de argumentatie valide is."

Kenbeek zou het niet meer dan redelijk vinden als T-Mobile wacht met het berekenen van een nieuwe marktconforme prijs. "Dat is niet meer dan eerlijk voor alle partijen."

T-Mobile reageerde niet op een verzoek om commentaar.