Uit een gelekte marketingmemo van T-Mobile VS blijkt een inruilactie om een werkende BlackBerry in te wisselen tegen 200 dollar korting op een nieuw toestel van een concurrerend platform wel heel aantrekkelijk. Op moment van het versturen van de mailing had ongeveer 94 procent van de klanten van de actie gebruikgemaakt. Aangezien de actie pas vandaag afloopt, zal het uiteindelijke percentage nog iets hoger komen te liggen.

In de interne memo aan het verkooppersoneel van T-Mobile merkt de CMO van het bedrijf op dat de promotie ervoor heeft gezorgd dat het aantal BlackBerry-toestellen dat ingeruild wordt 15 keer zo hoog ligt dan normaal. T-Mobile stopte vorig jaar al met het verkopen van BlackBerry's in de winkels van het bedrijf vanwege de keuze van BlackBerry om zich voortaan alleen op de zakelijke markt te richten.

BlackBerry boos

BlackBerry reageerde geprikkeld bij het bekend worden van deze marketingactie. CEO John Chen nam zelfs de tijd om de promotie tegenover Wall Street Journal "ongepast en dom" te noemen. Als reactie op die kritiek deed T-Mobile nog de geste door 50 dollar extra korting te geven op BlackBerry-gebruikers die voor een upgrade naar een nieuwe BlackBerry Z10 of Q10 kozen, maar kennelijk was dat aanbod voor verreweg de meeste klanten niet interessant.

(Klik voor groot)