De twee internetproviders maakten woensdag hun kwartaalresultaten bekend. Zowel T-Online als Tiscali heeft de afgelopen drie maanden de kosten teruggebracht. T-Online leed een verlies voor belastingen, rente en afschrijvingen (EBITDA) van 56,9 miljoen euro. Het voorgaande kwartaal bedroeg dat verlies nog 66,4 miljoen euro. De verbetering van het resultaat werd voornamelijk veroorzaakt door het schrappen van de flat-feedienst via de telefoonlijn. Het nettoverlies liep wel op bij de Duitse internetprovider, van 121,1 tot 144,7 miljoen euro. De omzet, over het eerste halfjaar, kwam uit op 539 miljoen euro. Bij Tiscali bedroeg het verlies voor belastingen, rente en afschrijvingen 63,3 miljoen euro, tegen 103,1 miljoen euro over het voorgaande kwartaal. De Italiaanse internetprovider maakte de hoogte van het nettoverlies niet bekend. De omzet kwam in het tweede kwartaal uit op 165 miljoen euro, vergeleken met 149,5 miljoen euro in het eerste kwartaal. Over de eerste helft van het jaar kwam de omzet daarmee uit op 314,5 miljoen euro. In het persbericht zegt Tiscali dat bij de Nederlandse dochteronderneming, het voormalige World Online, inmiddels een positief EBITDA wordt behaald. Ook in Zuid-Afrika en thuismarkt Italië werd een positief resultaat behaald. Wanneer Tiscali verwacht winst te maken, wil het bedrijf niet kwijt. Wel heeft CEO Renato Soru laten weten dat het EBITDA-resultaat in het vierde kwartaal van dit jaar break-even moet zijn. T-Online wil volgend jaar een break-evenresultaat op EBITDA-niveau bereiken. Daartoe zal de dochteronderneming van Deutsche Telekom de kosten verder omlaag brengen. Verder wil het bedrijf de inkomsten vergroten door betaalde content. Bestuursvoorzitter Thomas Holtrop zei dat de `gratis'-cultuur van het internet geen toekomst heeft. Volgens Holtrop hebben gebruikers in onderzoeken al aangegeven bereid te zijn te betalen voor waardevolle informatie. T-Online telt naar eigen zeggen 9,2 miljoen gebruikers. Tiscali heeft volgens eigen opgave 7,1 miljoen gebruikers.