Volgens T-Systems zijn de huidige voip-toepassingen teveel gericht op gebruik via internet. "De huidige toepassingsvormen van voip richten zich in nagenoeg alle gevallen op spraak over internet", zegt Pieter Dorsman, productmanager bij T-Systems. "Bekende voorbeelden hiervan zijn Skype en Netmeeting." "T-Systems richt zich op een kwaliteitsverbetering van voip via het intranet. Wij ontwikkelen een variant die op het intranet voor de gebruikers kosteloos is en tevens buiten het intranet hetzelfde functioneert als gewone telefonie." De dienstverlener zegt momenteel bezig te zijn met de ontwikkeling van zijn nieuwe voip-variant. De kwaliteit zal hetzelfde zijn als die van normale telefoonverbindingen, zo belooft T-Systems. Voordeel van het nieuwe systeem is volgens Dorsman dat bedrijven op eenvoudige wijze voip in gebruik kunnen nemen en deze kunnen koppelen aan de bestaande telefooncentrale. "T-Systems fungeert hierbij als spin in het web, waar als het ware één draadje binnenkomt en het signaal vervolgens verder wordt begeleid naar bijvoorbeeld internet, de database of het van aparte voip-netwerk." Hierbij kunnen er prioriteiten worden toegekend aan de verschillende soorten communicatie. Volgens Dorsman weten bedrijven zodoende zeker dat bijvoorbeeld een spraakverbinding nimmer wordt verbroken. Om de benodigde technologie te kunnen ontwikkelen, heeft T-Systems van Senter subsidie toegekend gekregen. Senter is een agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat belast is met de toekenning van subsidies voor ict-gerelateerde projecten.