De Amerikaanse telco AT&T overweegt een nieuw bedrijfsmodel om zijn mobiele netwerk uit te baten. Websites, online diensten of apps kunnen tegen betaling een voorkeursbehandeling krijgen, meldt de Wall Street Journal.

Bijvoorbeeld Facebook betaalt dan AT&T voor netwerkverkeer dat de abonnees van AT&T genereren als ze Facebook bezoeken. In ruil daarvoor wordt dit verkeer voor de abonnees gratis, het gaat niet af van hun databundel.

Beperkt concurrentie

AT&T-netwerkchef John Donovan vergelijkt het model met gratis 0800 servicenummers, waarvoor de aanbieder, niet de beller, betaalt.

Maar volgens critici gaat deze vergelijking niet op, en zet AT&T netneutraliteit bij het grofvuil. Dit model frustreert concurrentie en innovatie op het web, omdat dit grote, rijke bedrijven de kans geeft bezoekers en verkeer te 'monopoliseren' ten opzichte van nieuwe, kleine concurrenten.

Het plan van AT&T is nog niet definitief, maar kan waarschijnlijk juridisch door de beugel. Vorig jaar november kwam de FCC wel met regels over netneutraliteit, maar die zijn vaag en gelden bovendien niet voor mobiele operators.

Mobiele operators mogen nog wel naar eigen inzicht knijpen of zelfs blokkeren, 'omdat die markt nog sterk in ontwikkeling is'. Deze uitzondering werd vorig jaar opgenomen, na een gezamenlijke lobby van Verizon en Google.

Volgende week in senaat

In Nederland nam de Tweede Kamer na een spannende strijd en een aantal geruchtmakende amendementen in juni 2011 een behoorlijk strikte netneutraliteit aan.

Voor de Eerste Kamer is het plan, dat samen met een controversiële cookiewet onderdeel is van de nieuwe Telecomwet, zeker geen hamerstuk. Op 6 maart zal de wet in de senaat worden behandeld.