Dus doemsdagen voor de tablet naderen, althans volgens de glazenbolkijkers van BI Intelligence. Dat is de onderzoekspoot van Business Insider en in het rapport dat uitgebracht is wordt een duister toekomstscenario geschetst van het ooit zo gehypete apparaat.

De verkopen van de tablets lopen binnen enkele jaren terug, de enige lichte verkoopwinst (in aantallen) wordt nu nog behaald door de goedkopere Androidtablets van witte merken. De A-merken lopen de klappen nu al op.

De iPad heeft in het eerste kwartaal van dit jaar zijn slechtste periode ooit, met een terugval in geproduceerde apparaten van 23 procent. Overigens, zoals eerder gezegd, Samsung en Apple hebben samen nog maar slechts 10 procent van alle tablets die op dit moment worden verkocht.

Witte merken, allemaal aan de Android-ramsj

Bijna de helft van alle tablets liggen in de speelgoed- en andere branchevreemde winkels, zogeheten witte merken, wat betekent dat ze goedkoop geproduceerd worden, iedereen dezelfde Android-tablet koopt, maar dat er simpelweg een ander merkstickertje op is geplakt.

De enige uitweg voor de tablet is de zakelijke markt, zegt BI Intelligence, maar geeft daar wel bij aan dat in het jaar 2018 slechts 4 procent van alle nieuwe apparaten bij bedrijven een tablet zal zijn. Dat is in ieder geval wel ietsje meer dan wat nu het geval is.