Met ingang van 1 januari 2002 zal Nedstat, maker van software voor het meten van websitebezoek, andere tarieven voor zijn betaalde meetsoftware gaan hanteren. Waar tot op heden geen sprake was van beperkingen aan het aantal views van een site, zal dat binnenkort wel het geval zijn. Het gaat om Nedstad Pro (142,50 euro per jaar), Nedstat Pro Silver (240 euro) en Nedstat Pro Gold (385 euro). Het gratis pakket Nedstat Basic voor de niet-professionele websitebeheerder blijft gratis. Het belangrijkste in de nieuwe tariefsstructuur is de limiet van 250.000 pageviews per kwartaal. Wie met zijn site meer views dan dit aantal genereert, zal flink moeten bijbetalen. Hierbij hanteert Nedstat een tarief van 30 eurocent per 1000 pageviews.

'Boerenbedrog'

Voor sites die veel bezoek trekken, kan dit een flinke stijging in de kosten betekenen. Een voorbeeld is de zeer populaire Nederlandse website TvBabes.com. Jan-Willem de Boer van TvBabes is woedend om de maatregel. "Hier is sprake van boerenbedrog. We voelen ons belazerd." In een mailtje aan Nedstat rekent De Boer de softwaremaker voor dat de site voortaan geen 385 euro per jaar moet worden betaald voor het meest uitgebreide pakket Nedstat Pro Gold, maar 2225 euro, een stijging van maar liefst 600 procent. TvBabes heeft namelijk naar eigen zeggen 20.000 pageviews per dag, ofwel 1,8 miljoen per kwartaal. "Volgens jullie plan moeten wij dan bijbetalen voor 1.550.000 views. Dat komt neer op 465 euro per kwartaal, dus 1860 euro extra per jaar. Voor ons onaanvaardbaar. Wij vertrouwen erop datNedstat terugkomt op haar tariefsverhoging. Anders zijn wij genoodzaakt onze samenwerking met Nedstat per direct te beëindigen", aldus Jan-Willem de Boer dreigend in zijn mail aan Nedstat.

Sitestat

Nedstat-directeur Michael Kinsbergen kan het `absoluut niet waarderen' dat TvBabes de publiciteit heeft gezocht. "Ze hebben gewoon het verkeerde pakket. Nedstat Pro is helemaal niet bedoeld voor sites die zo veel bezoek trekken." Voor dergelijke sites heeft Nedstat het pakket Sitestat gemaakt, waarvan deze week een nieuwe versie is verschenen. Sitestat heeft veel meer mogelijkheden dan Nedstat Pro en bovendien een limiet van 3 miljoen pageviews per kwartaal. Nedstat Pro is volgens Kinsbergen bedoeld voor het MKB. De directeur schat dat het om maximaal 25 van de 8000 Pro-gebruikers gaat die vanaf het volgend jaar duurder uit zullen zijn. Kinsbergen wijst naar de concurrentie, die al langer een grens trekt bij het aantal pageviews. "Wat moeten we anders? Dit soort klanten kost ons alleen maar gigantisch veel geld. We leggen er veel op toe, dat kan niet meer." Nedstat is in 1996 opgericht en is marktleider binnen de Benelux op het gebied van het monitoren, rapporteren en analyseren van websitebezoek. Het bedrijf telt 80 werknemers in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk.