Het 'technisch stand-by team' heeft de afgelopen dagen overuren gedraaid. Vandaag wordt de webwinkel ondergebracht op een nieuwe server, hopelijk de oplossing voor het hardnekkig gebleken probleem. Waarom de server het liet afweten is niet bekend. "We onderzoeken dat nog, wellicht dat het iets met de capaciteit te maken heeft," zegt Maurits Hoefnagel, manager internet bij Wehkamp. Internetters die naar Wehkamp.nl surften, werden geconfronteerd met een error 500 'Internal Server Error', een fout in de server dus. Het is niet de eerste keer dat Wehkamp.nl onbereikbaar was. "We hebben incidenteel in het verleden ook al eens problemen gehad," geeft Hoefnagel toe. "Een heel weekeinde offline is echt uitzonderlijk." De webwinkel van Wehkamp is een van de populairste online winkels van Nederland. Zo'n 15.000 artikelen zijn online te bestellen. Dagelijks wordt een omzet gehaald tussen de 50.000 en 60.000 gulden. Het tijdschrift Bizz bekroonde de site onlangs met het predikaat nummer 1 e-commercesite van Nederland. Hoefnagel erkent dat er schade is geleden, maar vindt het te ver gaan de volledige weekendomzet als verloren te beschouwen. "Het voice-response systeem en de telefonistes waren wel bereikbaar. Het is vooral schadelijk voor de beeldvorming," aldus Hoefnagel. "Het is wel zeer vervelend dat dit juist gebeurt in de cadeaumaand." Wehkamp heeft naar eigen zeggen ruim één miljoen klanten, daarvan kopen er 50.000 artikelen via de site. "Ieder half jaar groeit dat aantal met 100 procent," zegt een trotse Hoefnagel. "Internet is een speerpunt bij Wehkamp. Wij hebben een groot geloof in de ontwikkeling van dit medium."