De computerindustrie en de consumentenelektronicasector versmelten in hoog tempo. Die versmelting leidt tot grotere complexiteit voor consumenten, omdat de functiemogelijkheden van televisies, mobiele telefoons en pc's toenemen. Op een televisie internetten, op de pc televisie kijken en fotograferen met het mobieltje, het kan tegenwoordig allemaal. Maar omdat de computerindustrie traditioneel sterk gefocust is geweest op het verhogen van prestaties van chips en grafische kaarten en minder op het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de computer, dreigen consumenten straks door de bomen het bos niet meer te kunnen zien. Het moet daarom in de ogen van Philips allemaal eenvoudiger worden gemaakt, schrijft Het Financieele Dagblad maandag. "Een televisie is ook een computer, maar een stuk eenvoudiger te bedienen", aldus Stefano Marzano, directeur en hoofdontwerper van Philips Design.

Complex

Van binnen zijn beide apparaten uiterst complex, het verschil zit vooral in de bedieningseenvoud, de interface. Daar zal de komende jaren meer aandacht naar uitgaan in ontwerpstudio's, verwacht Marzano. "Technologie wordt steeds complexer. En om daar iets heel eenvoudigs in gebruik van te maken is uiterst complex." In de nieuwe marketingstrategie die Philips maandag lanceert, staan drie begrippen centraal: `Designed around you', `Easy tot experience' en `Advanced'. Maar dit soort gemak is nog maar het begin. Uiteindelijk zal bediening van apparaten steeds meer een natuurlijke vorm aannemen. "Technologie wordt steeds intiemer", zegt Simon Jones, directeur van de Europese vestiging van het befaamde Massachusetts Institute of Technology. Jones voorspelt dat technologie steeds dichter op - en in de verre toekomst zelfs in - het lichaam te vinden zal zijn. "Het gaat erom dat we de technologie gebruiken om het leven van mensen te verbeteren", zegt Marzano. "Technologie biedt steeds meer mogelijkheden, maar niet alles is gewenst. We moeten meer aandacht besteden aan relevante innovatie."