In Japan hebben consumenten vanwege de crisis in oktober minder geld uitgegeven aan gadgets en andere elektronica, terwijl winkels minder voorraad in huis hebben gehaald.

Video, audio en auto

In totaal is er in Japan in oktober voor 23,3 miljard aan elektronica uitgegeven: een daling van 9,2 procent vergeleken met dezelfde maand in 2007, zo berekende de Japan Electronics and Information Technology Industries Association (JEITA). Het is voor het eerst in 17 maanden dat de verkopen teruglopen.

De verkoop van videoproducten is met 8,7 procent gedaald, terwijl de verkoop van audioproducten zoals muziekspelers met bijna 6 procent omlaag ging. Vooral de verkoopcijfers van elektronica voor auto's stelden teleur: deze zijn in oktober met 11,3 procent afgenomen, nadat ook in september al een daling had plaatsgevonden.

Blu-ray

Het aantal verkochte lcd-televisies bleef met 612.000 ongeveer op het niveau van oktober 2007, maar met 90.000 gingen pdp (plasma display panel)-toestellen iets minder over de toonbank dan vorig jaar. Terwijl de verkoop van dvd-spelers en -recorders tegenviel, werden er 167.000 Blu-rayspelers verkocht: ruim vier keer zoveel als vorig jaar oktober. Dat is echter niet verwonderlijk, aangezien toen de strijd der formaten nog in volle gang was.