DeLaagsteRekening.nl onderzocht in opdracht van de Consumentenbond 180.000 rekeningen en concludeerde dat elke maand 15 procent van het beltegoed, 17 procent van de sms'jes en 16 procent van de MB's niet worden opgemaakt. Dat komt neer op 68 miljoen euro per maand die wordt uitgegeven zonder dat klanten er een dienst voor terugkrijgen.

'Maak tegoeden houdbaar'

De Consumentenbond noemt de regel dat beltegoed na een maand verdwijnt 'belachelijk'. “Een pot pindakaas hoef je na een maand ook niet in te leveren als hij nog niet helemaal leeg is", aldus de bond in een nieuwsbericht. Daarom wordt vandaag een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer waarin 26.000 consumenten de politiek oproepen om de providers te dwingen tot verandering.

“Vroeger was beltegoed onbeperkt houdbaar, of in ieder geval enkele maanden. We zien dat deze tijd steeds korter wordt. Het gaat om enorme bedragen die nu wegwaaien", vertelt Consumentenbond-woordvoerder Babs van der Staak. Om dit te verbeelden staan actievoerders vanmiddag op het plein voor de Tweede Kamer met een windmachine waar geld in rondwervelt en iemand die de biljetten probeert te graaien.

Providers passen niet aan

Eerder benaderde de Consumentenbond de providers al met het verzoek om de beltegoeden langer houdbaar te maken. “We hebben ze daarvoor een jaar de tijd gegeven en hebben dat goed gemonitord, maar we zien geen enkele verandering", vertelt de woordvoerder.

Een jaar na de gesprekken met de providers is geen enkele provider de goede kant op bewogen, meldt Van der Staak. Daarom vindt de bond dat de politiek actie moet ondernemen. “Maandelijks innen providers tientallen miljoenen euro's voor een product dat niet wordt geleverd. We zien daarom graag dat beltegoeden een jaar houdbaar blijven", aldus de woordvoerder.

De consumentenbond roept mensen die de actie willen steunen op om te twitteren met de hashtag Beltegoed. Dat wordt momenteel ook al flink gedaan.