Dat blijkt uit een brief die minister Verhagen aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin legt hij uit dat telecomoperators volgens de wet telefoongesprekken mogen afronden op een hele minuut, en niet per seconde hoeven te factureren. Deze plannen van KPN en Vodafone stuitten eerder op veel bezwaren die onder andere tot uiting kwamen via het tv-programma Kassa.

Hierop beloofden beide operators beterschap, maar wel na een gesprek met de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, blijkt nu. In de brief stelt verhagen het afronden van belkosten van een gesprek op hele minuten 'niet toe te juichen'. "Vanuit mijn ministerie zijn gesprekken gevoerd met KPN en Vodafone over deze kwestie. Beide aanbieders hebben toegezegd ervoor te zorgen dat consumenten meer keuze krijgen om per seconde af te rekenen", aldus de minister. Ook is afgesproken dat de telco's transparanter zijn over de afrekenmethoden.

Maatregelen wel mogelijk

Die afspraken zijn niet geheel vrijblijvend, ondanks dat er wettelijk niets tegen tariefveranderingen in te brengen is. "Ik wil dat de gedane toezeggingen begin 2011 ingevuld zijn", stelt Verhagen. Hoewel het niet mogelijk is het factureren per minuut of seconde af te dwingen, kan het ministerie op basis van consumentenbescherming wel voorschriften opleggen. "Er is dus wel een mogelijkheid om iets te doen", legt een woordvoerder van het ministerie uit.

Dat moet wel gezien worden als een middel dat liever niet wordt ingezet. De minister wil het aan de markt laten om zich aan de afspraken te houden.